In deze scriptie zijn de onderwijsrapporten uit 1836-1863 op nationaal en een gedeelte van de rapporten op lokaal niveau vergeleken met de denkbeelden van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen,...Show moreIn deze scriptie zijn de onderwijsrapporten uit 1836-1863 op nationaal en een gedeelte van de rapporten op lokaal niveau vergeleken met de denkbeelden van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, een belangrijke actor in het publieke debat over onderwijs. De onderwijsvisie die in de rapporten naar voren komt sluit aan bij het Nutsidee: Onderwijs moest zich richten op verstands- en zedelijke ontwikkeling, zodat het onderwijs zou bijdragen aan het ware volksgeluk, waarin veiligheid, welvaart en geluk centraal staan. Daarnaast is de invloed van de diverse besluiten en wetswijzigingen in deze periode bestudeerd. Deze besluiten, die uitmonden in onderwijsvrijheid en een neutrale openbare school, hadden vrij weinig invloed op het uitoefenen van toezicht: De schoolopzieners namen in deze gehele periode een pragmatisch houding aan bij het uitvoeren van hun taken, terwijl het nationale debat en de wetgeving een sterk ideologische lading hadden.Show less