De vaardigheid leesbegrip, belangrijk voor het opdoen van kennis, is onvoldoende ontwikkeld bij een deel van de middelbare scholieren. In dit onderzoek wordt gekeken naar een deel van de invloed...Show moreDe vaardigheid leesbegrip, belangrijk voor het opdoen van kennis, is onvoldoende ontwikkeld bij een deel van de middelbare scholieren. In dit onderzoek wordt gekeken naar een deel van de invloed van geslacht en/of het onderwijsniveau op leesbegrip bij . eerstejaarsleerlingen (N=77) van het VMBO-tl, Havo-Atheneum en Atheneum. Hun niveau en vooruitgang wordt gedurende zeven weken met de maze-taak, taak uit het leerlingvolgsysteem CBM, in kaart gebracht. Resultaten geven weer dat zowel geslacht (p>.05) als onderwijstype (p>.05) geen invloed hebben op de gemiddelde toename of vooruitgang op maze-scores. Ook is er geen interactie-effect tussen geslacht en onderwijstype (p>.05) en de gemiddelde toename. In het onderwijs zal individueel gekeken moeten worden of extra begeleiding nodig is, waar de maze-taak inzicht kan verschaffen. .Show less