With the onset of the law Passend Onderwijs and the strive for opbrengstgericht werken, teachers are expected to monitor the achievements and progress of their students regularly. They have to do...Show moreWith the onset of the law Passend Onderwijs and the strive for opbrengstgericht werken, teachers are expected to monitor the achievements and progress of their students regularly. They have to do this by gathering student data frequently. Teachers should then interpret and use those data to make educational decisions. This study considers how teachers look at and interpret Curriculum-Based Measurement (CBM) progress graphs. The relation between teachers’ general knowledge of graphs and how they look at the progress graphs and how coherently they describe the graphs was studied.The participants were 23 teachers from primary and high schools. These teachers filled out a questionnaire to test their general knowledge of graphs. Then the teachers were shown two CBM-progress graphs which they had to describe while their eye-movements and –fixations were registered by an eye tracker. The results of this study show that teachers have difficulties with interpreting CBM-progress graphs. Further, there was a significant relation between teachers’ general knowledge of graphs and the cohesion of their graph interpretations (p = .021), but not between their general knowledge of graphs and their looking behaviour. Teachers with more general knowledge of graphs, have more cohesion in their graph interpretations. Furthermore there was no significant relation between the cohesion of the graph interpretations and looking at the graphs. The results indicate that it is advisable to pay attention to reading and interpreting progress-monitoring graphs in the education program of current and future teachers if they are expected to use these data properly for making educational decisions.Show less
Met de invoering van het Passend Onderwijs beoogt de Nederlandse overheid voor iedere leerling een passende plek in het onderwijs te realiseren. De zorgplicht voor kinderen met een stoornis zoals...Show moreMet de invoering van het Passend Onderwijs beoogt de Nederlandse overheid voor iedere leerling een passende plek in het onderwijs te realiseren. De zorgplicht voor kinderen met een stoornis zoals ADHD wordt daarmee bij het regulier onderwijs gelegd. Het huidige onderzoek beoogt een inventarisatie te geven van de sociaal adaptieve vaardigheden bij kinderen met ADHD en te bezien of er verschillen bestaan tussen het regulier en speciaal onderwijs. Ook is hierbij gekeken naar de rol van sekse en leeftijd. In het bijzonder zijn de omgang met leeftijdsgenoten, de omgang met volwassenen, de gerichtheid op school, werk en toekomst en de autonomie en zelfsturing onderzocht. Daartoe zijn door de ouders van 319 kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar op internet twee vragenlijsten ingevuld. De adaptieve vaardigheden zijn in kaart gebracht met de Algemene Vaardigheden Jeugdigen (AVJ). Middels de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) is vastgesteld of er sprake is van ADHD. De resultaten tonen aan dat kinderen met ADHD over minder sterk ontwikkelde vaardigheden beschikken dan kinderen zonder ADHD. Daarnaast blijkt dat kinderen met ADHD in het speciaal onderwijs aanzienlijk lager scoren dan kinderen met ADHD die naar het regulier onderwijs gaan. De grootste tekorten worden gevonden op het gebied van de autonomie en zelfsturing, de kleinste tekorten op het gebied van de gerichtheid op school, werk en toekomst. Leeftijd en sekse blijken in dit onderzoek geen factoren te zijn die invloed hebben op het sociaal adaptief functioneren van kinderen met ADHD. Om kinderen met ADHD in de toekomst optimaal te kunnen begeleiden binnen het Passend Onderwijs, is het van groot belang dat leraren in het regulier onderwijs bijscholing ontvangen, gericht op het bevorderen van het sociaal adaptief functioneren van deze kinderen. Verder is het van belang om de sociaal adaptieve ontwikkeling van kinderen met ADHD in het Passend Onderwijs nauwlettend te blijven volgen, zodat er duidelijk zicht is op de specifieke behoeften van deze kinderen en zij gericht ondersteund kunnen worden.Show less