De scriptie beslaat een onderzoek naar de beeldvorming rond de vroeg-christelijke vrouw in christelijke en pagane teksten uit de eerste drie eeuwen na Christus. Een selectie van christelijke en...Show moreDe scriptie beslaat een onderzoek naar de beeldvorming rond de vroeg-christelijke vrouw in christelijke en pagane teksten uit de eerste drie eeuwen na Christus. Een selectie van christelijke en pagane literatuur wordt onderzocht op beschrijvingen van de vroeg-christelijke vrouw. Daaruit blijkt in eerste instantie dat er geen eenduidig beeld naar voren komt, maar dat er sprake is van verschillende beelden en een bepaalde mate van communicatie en wisselwerking tussen de onderzochte teksten. De belangrijkste overeenkomsten, verschillen en verandering in de beeldvorming worden op een rij gezet. De belangrijkste overeenkomst tussen de geschetse beelden ligt in een aantal gemeenschappelijke thema’s, die uit de beschrijvingen en de context daarvan naar voren komt: de vrouw als goedgelovige hysterica met een hang naar onconventionele religieuze activiteiten, de dichotomie tussen de vrouwelijke privésfeer en de mannelijke publieke sfeer, het huwelijk en celibaat en de patriarchale structuur van het Grieks-Romeinse huishouden en tot slot het thema rond het martelaarschap. Deze vier thema’s worden als uitgangspunt genomen bij een analyse van het overzicht van beschrijvingen om tot mogelijke verklaringen van de beeldvorming te komen. Retorische strategie en het gebruik van in de oudheid bekende stereotiepe beschrijvingen van de vrouw, de bredere sociale en culturele context van in de Grieks-Romeinse samenleving bestaande conventionele opinie en traditionele waarden rond de vrouw en haar religieuze activiteiten, historische gebeurtenissen rond rechtzaken, vervolgingen en andere botsingen tussen de christelijke en pagane gemeenschap en tot slot de meer persoonlijke achtergronden, interesses en motivaties van de besproken auteurs worden onderzocht en vormen mogelijke verklaringen voor de vorm en inhoud van de onderzochte beeldvorming.Show less