Tegenwoordig worden ambtenaren geconfronteerd met een intrigerende paradox: enerzijds wordt van hen verwacht dat ze ambtelijke neutraliteit en neutrale bureaucratische competenties bezitten,...Show moreTegenwoordig worden ambtenaren geconfronteerd met een intrigerende paradox: enerzijds wordt van hen verwacht dat ze ambtelijke neutraliteit en neutrale bureaucratische competenties bezitten, anderzijds neemt de druk toe om politiek sensitief en responsief te zijn. Deze paradox weerspiegelt een verschuiving in de rol van ambtenaren, waarbij zij steeds meer dienen als instrument voor de bewindspersoon in diens politieke ambities. De ambtenaar in kwestie balanceert tussen traditionele bureaucratische normen verweven in het ministeriële bestel en de loyale uitvoering van de wil van verkozen politici, waarbij de ambtenaar zich in politieke aangelegenheden mengt. Dit onderzoek richt zich op de ambtenaren die zich bezighouden met overheidscommunicatie via de sociale media van bewindspersonen op Nederlandse ministeries. Er wordt onderzocht in welke mate functionele politisering van hun werkzaamheden plaatsvindt en wat dit veroorzaakt.Show less
Na de capitulatie van Japan was het zaak Indonesië weer te bezetten. Nederland was zelf niet in staat om dit te doen en was afhankelijk van Groot-Brittannië die tevens de verantwoordelijkheid over...Show moreNa de capitulatie van Japan was het zaak Indonesië weer te bezetten. Nederland was zelf niet in staat om dit te doen en was afhankelijk van Groot-Brittannië die tevens de verantwoordelijkheid over Indonesië had gekregen. Nederland had er baat bij als Groot-Brittannië Indonesië zo snel mogelijk zou bezetten. Dit was voor Nederland belangrijk, want dan konden er zo snel mogelijk inkomsten in Indonesië voor de wederopbouw van Nederland gegenereerd worden en kon de op 17 augustus 1945 uitgeroepen Republik Indonesia zo snel mogelijk tegengewerkt worden. Nederland probeerde het beeld van Groot-Brittannië over Indonesië actief te beïnvloeden zodat de bezetting van Indonesië zo snel mogelijk zou plaatsvinden. Het manipuleren, achterhouden of fabriceren van inlichtingen binnen een inlichtingenuitwisseling om een politiek doel te behalen noemt men het 'politiseren van inlichtingen'. Nederland heeft het beeld dat Groot-Brittannië over Indonesië had actief beïnvloed door inlichtingen over Indonesië te politiseren. In dit BA-eindwerk word er gekeken naar de politisering van inlichtingen op het gebied van de houding van de Indonesische bevolking ten opzichte van de Nederlanders en het beeld dat Groot-Brittannië had van de sterkte van de Republiek. Deze BA-scriptie gaat in op de staat van inlichtingen tijdens de Tweede Wereldoorlog, de motieven van Nederland om inlichtingen te politiseren en de politisering van inlichtingen op de twee bovengenoemde onderwerpen.Show less
De vorming van het minderheidskabinet Rutte I, zorgde voor een unieke situatie in de Eerste Kamer. Voor het eerst in zeer lange tijd trad er een kabinet aan zonder meerderheid in die Kamer....Show moreDe vorming van het minderheidskabinet Rutte I, zorgde voor een unieke situatie in de Eerste Kamer. Voor het eerst in zeer lange tijd trad er een kabinet aan zonder meerderheid in die Kamer. Hierdoor kreeg de Eerste Kamer snel het verwijt te politiek te handelen ten opzichte van kabinetsbeleid. Of deze bewering klopt is hier onderzocht met behulp van de stemverhoudingen, de novelles en de ingediende moties.Show less