Deze scriptie is een kwalitatief corpusonderzoek naar de invariante betekenis van de korte vorm van adjectieven in het Russisch. Het onderzoek bouwt voort op de theorieën van Zel’dovič (2012) en...Show moreDeze scriptie is een kwalitatief corpusonderzoek naar de invariante betekenis van de korte vorm van adjectieven in het Russisch. Het onderzoek bouwt voort op de theorieën van Zel’dovič (2012) en Van Helden (2017), waarin wordt gesteld dat de korte vorm gebruikt wordt om het aantal voor te stellen situaties te reduceren. In dit onderzoek wordt de betekenis van de korte vorm onderzocht aan de hand van het Russisch Nationaal Corpus door tekstfragmenten te vergelijken waarin een adjectief in dezelfde zinsconstructie in zowel de lange vorm als de korte vorm voorkomt. Er worden drie zinsconstructies bekeken met elk 10 adjectieven; per adjectiefpaar wordt een betekenisverschil tussen de lange en de korte vorm geduid. De korte vorm lijkt in deze constructies consequent gebruikt te worden om te focussen op een specifieke situatie, terwijl de lang vorm juist meerdere mogelijke situaties openhoudt. Het onderzoek ondersteunt hiermee de theorieën van Zel’dovič en Van Helden.Show less
Het kan van adverteerders redelijkerwijs worden gezegd dat zij strategisch manoeuvreren. Enerzijds proberen zij een doelgroep zo effectief te overtuigen van hun boodschap, anderzijds hebben zij...Show moreHet kan van adverteerders redelijkerwijs worden gezegd dat zij strategisch manoeuvreren. Enerzijds proberen zij een doelgroep zo effectief te overtuigen van hun boodschap, anderzijds hebben zij veel verschillende grenzen om zich aan te houden: zowel de discussieregels als grenzen van het actietype. Deze grenzen zijn vastgelegd in de Nederlandse Reclame Code (NRC), die in stand wordt gehouden door de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code (SRC). Ook de adviezen van de Stichting zijn gebonden aan een kader. Het doel van dit onderzoek is analyseren in hoeverre de gronden waarop de RCC en het CvB hun beslissingen baseren, verfijnd kunnen worden aan de hand van de inzichten uit de pragmatiek. In de pragmatiek is al veel geschreven over misleiding, maar er is nog geen systematische manier om uitingen te analyseren. Daarom is – na het behandelen van de literatuur over coöperatie, liegen, manipulatie en bedrog vanuit een Griceaans perspectief – een eerste poging gedaan om een operationele definitie op te stellen. Deze is vervolgens gebruikt om drie dossiers van de SRC te (her)analyseren. In deze zaken hebben zowel de RCC als het CvB uitspraken gedaan, die niet altijd overeenkwamen, wat erop duidt dat er niet zonder meer overeenstemming is als het gaat om uitspraken over misleiding. Dit biedt ook de mogelijkheid tot verfijning van de gronden. Uit de analyse bleek dat er zeker manieren zijn waarop de inzichten uit de pragmatiek de gronden van de uitspraken kunnen verfijnen. Allereerst door de operationele definitie van misleiding mee te nemen, waarbij verschillende elementen geëxpliciteerd worden, die nu slechts gevoelsmatig behandeld lijken te worden. Daarnaast door niet alleen op de letterlijke tekst te focussen, ontstaat er een mogelijkheid ook het effect van implicaties en implicaturen te zien, die worden opgeroepen maar niet letterlijk aanwezig zijn. Als laatste is er nog een praktisch punt, dat in de behandeling van de RCC al verder wordt doorgezocht naar statistische onderbouwing van argumenten van de twee partijen. Hoewel er nog een aantal kanttekeningen en verbeterpunten te noemen zijn bij de analyse en resultaten/conclusies, laat dit onderzoek wel een mogelijkheid zien. De uitspraken over misleiding van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep kunnen consistenter worden onderbouwd, door inzichten uit de pragmatiek te gebruiken. Vervolgonderzoek zou deze inspanning op grotere schaal kunnen uitvoeren, om te kijken of de conclusies ook kwantificeerbaar zijn.Show less
Deze scriptie onderzoekt de verkooptechnieken van Pretium Telecom, die een leugenachtige implicatie bevatten, door middel van theorieën vanuit de pragmatiek.