Attachment begins to form during pregnancy, as mothers establish relationships with their unborn child. There is still limited knowledge about prenatal attachment and its relationships with other...Show moreAttachment begins to form during pregnancy, as mothers establish relationships with their unborn child. There is still limited knowledge about prenatal attachment and its relationships with other maternal and child factors. For the present study, the following research question was formulated: How do maternal executive functioning, the prenatal attachment and the pregnancy that was/wasn’t planned influence child problem behavior at the age of 4? Data from the MINDS-Leiden research project (Smaling et al., 2015) were utilized. This study examined potential predictors of early behavioral problems in young children (0-4 years) through tests and questionnaires administered to 275 Dutch women. Using a demographic questionnaire, the mothers were asked if the pregnancy was planned. The BRIEF-A was used to measure the maternal executive functioning. The MAAS was used to measure the prenatal mother-child attachment. The CBCL was used to measure the internalizing and externalizing problem behavior of the child at 4 years old. Results showed that children whose pregnancies were not planned showed more (internalizing and externalizing) problem behavior at the age of 4 than children whose pregnancies were planned. Furthermore, better maternal executive functioning was related to lower (internalizing and externalizing) problem behavior. Maternal executive functioning was also positively related to prenatal mother-child attachment. Multiple regression analyses showed that maternal executive functioning was the only robust predictor of both internalizing and externalizing problem behavior. In conclusion, prenatal attachment is related to childhood behavior problems, but in predictive models including other factors associated with both prenatal attachment and problem behavior (in the present study: planned/unplanned pregnancy and, particularly, maternal executive function) it appears to lose its unique predictive value. Measurement of prenatal attachment could be improved or refined further to obtain the best possible representation of this construct.Show less
Uit onderzoek blijkt dat subjectieve prenatale stress een negatieve invloed heeft op het mentale-, regulatie en oriëntatievermogen van jonge en oudere kinderen. Echter is weinig bekend over de...Show moreUit onderzoek blijkt dat subjectieve prenatale stress een negatieve invloed heeft op het mentale-, regulatie en oriëntatievermogen van jonge en oudere kinderen. Echter is weinig bekend over de modererende rol van prenatale hechting op dit verband. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of subjectieve prenatale stress bij jonge aanstaande moeders van invloed is op het mentaal- regulatie en oriëntatievermogen van zuigelingen van zes maanden, en wat de rol is van prenatale hechting op dit eventuele verband. In totaal deden 52 aanstaande moeders van 17 tot 26 jaar en hun zuigeling mee. De LTE-Q (gemiddelde impact van negatieve levensgebeurtenissen), de BaM (bezorgdheid gedurende de drie trimesters) en de MAAS (prenatale hechting) zijn door moeders ingevuld tijdens de zwangerschap. De BSID-II-NL (mentale ontwikkeling) en de IBQ-R (regulatie/oriëntatie) zijn afgenomen bij de zes maanden oude zuigelingen. De resultaten zijn met behulp van hiërarchische regressieanalyses en een moderatieanalyse achterhaald. Uit de resultaten blijkt Gemiddelde impact een voorspeller van Troostbaarheid, en Bezorgdheid gedurende het eerste trimester een voorspeller van Aaibaarheid, dat hoger de gemiddelde impact ten gevolge van negatieve ingrijpende gebeurtenissen is bij moeder, hoe minder effectief het troosten bij zuigelingen is. Verder blijkt hoe meer bezorgdheid moeders hebben ervaren gedurende het eerste trimester, hoe minder genot de zuigelingen laten zien wanneer zij gedragen of geknuffeld worden en minder nabijheid wensen van de verzorger. Prenatale hechting heeft op beide voorspellingen geen invloed en is hiermee geen moderator. Er is geen effect voor de mentale ontwikkeling en het gehele regulatie- en oriëntatievermogen van zuigelingen. Geconcludeerd kan worden dat subjectieve prenatale stress bij jonge moeders een negatief effect heeft op de Aaibaarheid en Troostbaarheid van zuigelingen van zes maanden oud. Het effect dat voor het eerste trimester van de zwangerschap is gevonden duidt op een mogelijke sensitieve periode gedurende het eerste trimester, en biedt hiermee aanknopingspunten voor preventieve ondersteuning aan jonge aanstaande zwangere moeders om regulatieproblemen bij kinderen te minimaliseren.Show less