In deze studie is de relatie tussen de leesgewoonten, woordenschat en leesvaardigheid van hbo-studenten en pabo-studenten bekeken. Daarnaast is bij de hbo-studenten een experiment uitgevoerd,...Show moreIn deze studie is de relatie tussen de leesgewoonten, woordenschat en leesvaardigheid van hbo-studenten en pabo-studenten bekeken. Daarnaast is bij de hbo-studenten een experiment uitgevoerd, waarbij de experimentele groep een boekenpromotie filmfragment te zien kreeg en de controlegroep een neutraal filmfragment. De studie heeft beide groepen vergeleken aan de hand van de boekenkoopintentie. Er zijn 122 hbo-studenten geworven, waarvan 56 pabo-studenten. Allereerst vulden participanten een verlanglijst in op bol.com, als maatstaaf voor de boekenkoopintentie. Daarna werden de leesgewoonten indirect gemeten met de Print-Exposure Checklist. De woordenschat is gemeten met twee verschillende instrumenten: de Lexicale Beslissingstaak en de Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL (PPVT). Tot slot is met een complexe voorleestekst de leesvaardigheid vastgesteld. Voor de hbo-studenten bleek de score van de leesgewoonten een significante voorspeller voor de score op de woordenschattesten (R² = .04, p = 0.04 en R² = .08, p = 0.01). Voor de pabo-studenten was de score op de Print-Exposure Checklist enkel een significante voorspeller voor de woordenschatscore op de PPVT (R² = 0.10, p = 0.04). De boekenpromotie bleek niet effectief, participanten in de conditie met boekenpromotie hadden niet vaker de intentie om boeken te kopen dan participanten in de neutrale conditie. Goede leesgewoonten hangen samen met de woordenschat en leesvaardigheid van (pabo-)studenten. Meer onderzoek naar het belang van de leesgewoonten en boekenpromotie zal verbetering kunnen opleveren voor de taalvaardigheid van studenten, hbo-opleidingen en het huidige basisschoolonderwijs.Show less