Dit onderzoek beschrijft de invloed van de loopbaanfase van leerkrachten op hun professionele identiteit. Onder professionele identiteit wordt het standpunt van leerkrachten verstaan betreffende de...Show moreDit onderzoek beschrijft de invloed van de loopbaanfase van leerkrachten op hun professionele identiteit. Onder professionele identiteit wordt het standpunt van leerkrachten verstaan betreffende de mate, waarin zij in hun beroep zeggenschap en exclusieve kennis over de inrichting van het onderwijs behoren te hebben. De loopbaanfase betreft het aantal jaren dat de leerkracht werkzaam is in het primair onderwijs. De loopbaanfase is onderverdeeld in drie categorieën: tot 7 jaar (N = 27), 8 tot 23 jaar (N = 31) en meer dan 24 jaar (N = 32). Het onderzoek is correlationeel en exploratief. Hierbij is voor een mixed-method design gekozen. In totaal hebben 90 leerkrachten een vragenlijst ingevuld. Er is gebruik gemaakt van de ANOVA. Achttien leerkrachten zijn ook geïnterviewd. De antwoorden van de interviews zijn aan de hand van transcripties geanalyseerd. Uit de ANOVA is gebleken dat er geen significant verschil is in ideeën over de mate van zeggenschap tussen de verschillende loopbaanfase. Daarnaast is met de ANOVA ook geen significant verschil gevonden in de ideeën over de mate van exclusieve kennis tussen de verschillende loopbaanfase. In dit onderzoek is dus geen bevestiging gevonden van de invloed van de loopbaanfase op de professionele identiteit. Uit de interviews blijkt dat de meeste leerkrachten positief zijn over hun zeggenschap. Beginnende leerkrachten geven aan dat ze het gevoel hebben dat ze zeggenschap hebben. Meerdere leerkrachten geven aan dat hun zeggenschap meer dan vroeger is. Een belemmering die leerkrachten aangeven, is dat veel eisen worden gesteld, waardoor ze minder zeggenschap hebben.Show less