Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In boek 4 van Vergilius' Aeneis wordt Aeneas door Mercurius 'uxorius' genoemd, de slaaf van zijn echtgenote (Dido). In moderne termen zou dit gender inversie genoemd worden, het toedichten van...Show moreIn boek 4 van Vergilius' Aeneis wordt Aeneas door Mercurius 'uxorius' genoemd, de slaaf van zijn echtgenote (Dido). In moderne termen zou dit gender inversie genoemd worden, het toedichten van traditioneel met vrouwen geassocieerde kenmerken, zoals gedrag en karaktereigenschappen, aan mannen en vice versa. Gender inversie staat centraal in niet-epische genres, en komt met name terug in het werk van Catullus en in de Romeinse liefdeselegie. Waarom wordt Aeneas, de voorvader van de Romeinen, door wie Augustus’ goddelijke afkomst wordt verankerd, onderdanig en feminien weergegeven? Aan de hand van exemplarische gedichten van Catullus en Propertius wordt onderzocht hoe gender inversie binnen een heldenverhaal past. Tevens wordt het vraagstuk behandeld in hoeverre Vergilius andere genres, zoals lyriek en elegie, heeft willen adresseren in zijn epos: in hoeverre is gender inversie gebonden aan een bepaald genre, en duidt de uitwisseling van genderrollen in Vergilius’ Aeneis op genre-onderhandeling?Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In het vierde boek van de Romeinse elegieën dichter Propertius wordt in het eerste gedicht een nieuwe onderwerp aangekondigd, aitiologie over Rome. In hetzelfde gedicht wordt Propertius hierop...Show moreIn het vierde boek van de Romeinse elegieën dichter Propertius wordt in het eerste gedicht een nieuwe onderwerp aangekondigd, aitiologie over Rome. In hetzelfde gedicht wordt Propertius hierop aangesproken en hem verteld dat hij beter bij liefdeselegie kan blijven. Dit werpt vragen op over Propertius' literaire identiteit. In de eerste drie boeken is Propertius duidelijk een poeta-amator. In drie gedichten (4.5, 4.7 en 4.8) onthult Propertius nieuwe informatie waardoor de lezer door refiguratie tot een nieuwe interpretatie van het hele werk van Propertius komt en daarmee tot een nieuwe identiteit van Propertius: hij heeft zich in de eerste drie boeken voorgedaan als een poeta-amator, maar is nooit een echte poeta-amator geweest.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie behandel ik de manier waarop Propertius en Ovidius de wetten van Augustus omtrent het huwelijk naar voren doen komen in hun gedichten. Propertius en Ovidius zijn de enige twee...Show moreIn deze scriptie behandel ik de manier waarop Propertius en Ovidius de wetten van Augustus omtrent het huwelijk naar voren doen komen in hun gedichten. Propertius en Ovidius zijn de enige twee dichters die na de invoering van de huwelijkswetgeving nog elegieën hebben geschreven. Voor beide dichters heeft de wetgeving gevolgen voor het creëren van hun poëzie.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Deze scriptie zoekt een antwoord op de vragen 'Hoe gebruikt Propertius mythologische exempla in zijn elegieën?' en 'Waarom gebruikt hij deze mythologische exempla in zijn elegieën?' Om tot een...Show moreDeze scriptie zoekt een antwoord op de vragen 'Hoe gebruikt Propertius mythologische exempla in zijn elegieën?' en 'Waarom gebruikt hij deze mythologische exempla in zijn elegieën?' Om tot een antwoord op deze vragen te komen zijn de gedichten 1.1 en 1.3 geanalyseerd met betrekking tot de mythologische exempla die hierin voorkomen en met betrekking tot hun relatie met de rest van het gedicht. Focus wordt bij deze analyses gelegd op de karakters en de karakterconstellatie van de (mythologische ) hoofdpersonen. Ook de kenmerken van de tijd waarin deze elegieën zijn geschreven wordt in de analyse meegenomen. In de analyse wordt duidelijk dat de mythologische exempla vooral een rol spelen bij definiering van de karakters van de hoofdpersonen in de elegieën , Cynthia en de amator-poeta. In gedicht 1.1 is het ondersteunen van het doel van het gedicht de reden voor het gebruik van de mythologische exempla. In gedicht 1.3 lijkt de definiering van de karakters het doel van de mythologische exempla.Show less