Inleiding – Uit onderzoek is gebleken dat gezinsfunctioneren en kindproblematiek elkaar beïnvloeden. Er zijn echter variabelen die zorgen dat dit verband niet voor ieder kind hetzelfde verloopt. In...Show moreInleiding – Uit onderzoek is gebleken dat gezinsfunctioneren en kindproblematiek elkaar beïnvloeden. Er zijn echter variabelen die zorgen dat dit verband niet voor ieder kind hetzelfde verloopt. In deze studie is onderzocht in hoeverre intelligentie een rol speelt bij het verband tussen gezinsfunctioneren en psychische problematiek. Verwacht werd dat intelligentie enerzijds direct in verband zou staan met zowel gezinsfunctioneren als psychische problematiek en anderzijds dat intelligentie als moderator zou optreden. Methode – De steekproef bestond uit 12 mannelijke en 28 vrouwelijke scholieren tussen de twaalf en zestien jaar. Intelligentie is gemeten met de Catell Culture Fair Intelligence Test, gezinsfunctioneren met de Family Assessment Device en psychische problematiek met de Strenghts and Difficulties Questionnaire. Bij psychische problematiek werd onderscheid gemaakt tussen emotionele problematiek, gedragsproblemen, hyperactiviteit, problemen met leeftijdsgenoten en gebrek aan prosociaal gedrag. Resultaten – Voor meisjes zijn directe negatieve verbanden gevonden tussen gezinsfunctioneren en totale problematiek, emotionele problematiek, gedragsproblemen en hyperactiviteit. Tussen intelligentie en zowel gezinsfunctioneren als psychische problemen werden geen significante verbanden gevonden. Voor jongens werd een moderator effect voor intelligentie gevonden bij het negatieve verband tussen hyperactiviteit en gezinsfunctioneren. Discussie – Gezinsfunctioneren en psychische problematiek staan onderling met elkaar in verband, maar intelligentie speelt vrijwel geen rol bij dit verband. Alleen bij het verband tussen hyperactiviteit en gezinsfunctioneren voor jongens is een modererende rol van intelligentie aangetoond, waarbij een hogere intelligentie zorgt voor een minder sterk verband. Vervolgonderzoek moet zich richten op andere aspecten van intelligentie, gezinsfunctioneren en psychische problematiek. Daarnaast moet het onderzoek gerepliceerd worden bij een steekproef met andere kenmerken.Show less