Dit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, en de voorspellers van deze variabelen (controle, vertrouwdheid, respect...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, en de voorspellers van deze variabelen (controle, vertrouwdheid, respect en prestige), op het doneren aan non-profit organisaties, in de vorm van tijd en/of geld. Er is een cross-sectioneel vragenlijst onderzoek gedaan, onder vrijwilligers bij non-profit organisaties (n = 105) in de Verenigde Staten. Een eerste multipele regressieanalyse toonde aan dat identificatie met de organisatie direct en positief gerelateerd is aan de bereidheid om geld te doneren, maar psychologisch eigenaarschap van de organisatie niet. Een tweede multipele regressieanalyse toonde dat controle over de organisatie direct en positief gerelateerd is aan het ervaren van psychologisch eigenaarschap van de organisatie, maar vertrouwdheid met de organisatie niet. Een derde multipele regressieanalyse toonde dat respect direct en positief gerelateerd is aan identificatie met de organisatie, maar prestige niet. De relevante mediatie regressieanalyse toonde dat respect binnen de organisatie indirect significant positief gerelateerd is aan bereidheid om geld te doneren aan de organisatie, via identificatie met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besprokenShow less