Deze scriptie onderzoekt de zelfrepresentatie van Borso d’Este (1413-1471) wat betreft zijn eigen mannelijkheid. De scriptie beperkt zich tot Borso’s representatie zoals die naar voren komt in de...Show moreDeze scriptie onderzoekt de zelfrepresentatie van Borso d’Este (1413-1471) wat betreft zijn eigen mannelijkheid. De scriptie beperkt zich tot Borso’s representatie zoals die naar voren komt in de muurschilderingen van de Salone dei Mesi, waarvan de beeldtaal wordt geanalyseerd aan de hand van verschillende thema’s – respectievelijk ‘de jacht’, ‘welvaart en welzijn’ en ‘seksualiteit’. Deze scriptie beargumenteert dat Borso zichzelf als jager symbolisch modelleert naar de Middeleeuwse ridder-heersers die fysiek zorgdroegen voor de veiligheid van hun gebied. Daarnaast bekommert Borso zich als een met zijn onderdanen begane pater patriae ook om de economische welvaart van zijn domein. Tot slot profiteert Borso van zijn omstreden huwelijkse status en kinderloosheid door deze uit te leggen als seksuele onthouding en beteugeling van vleselijke verlangens. In de Salone benadrukt Borso zijn verdiensten en de eigenschappen die in zijn tijd als mannelijk erkend worden en houdt hij een visueel betoog voor de mannelijkheid van zijn meer omstreden persoonskenmerken.Show less
Research master thesis | Arts and Culture (research) (MA)
open access
This thesis offers an iconographic analysis of the architectural language with which the round church in the Ideal City of Urbino (unknown artist, c. 1480-1495) is depicted. With new insights on...Show moreThis thesis offers an iconographic analysis of the architectural language with which the round church in the Ideal City of Urbino (unknown artist, c. 1480-1495) is depicted. With new insights on the artist's most likely architectural as well as theological sources of inspiration for the round church's building structure and stylistic language, this research contributes to filling a gap in the vast literature on this Renaissance painting.Show less
In deze scriptie worden twee frescoportretten vergeleken van dezelfde jonge vrouw, Giovanna degli Albizzi; daarbij vormt het verschil in haar kleding het onderwerp van onderzoek. De opdrachten tot...Show moreIn deze scriptie worden twee frescoportretten vergeleken van dezelfde jonge vrouw, Giovanna degli Albizzi; daarbij vormt het verschil in haar kleding het onderwerp van onderzoek. De opdrachten tot deze twee fresco’s werden gegeven door Giovanni Tornabuoni. Het ene fresco is geschilderd door Ghirlandaio en bevindt zich in de Tornabuoni kapel. Het andere werk is toegeschreven aan Botticelli en werd in de negentiende eeuw ontdekt in de Villa tornabuoni. Het onderscheid in kleding heeft wellicht te maken met de functie van deze twee fresco’s en de locaties ervan: de één bevindt zich in een kapel, de ander in een villa. Het zou logisch zijn dat de kleding hiermee in overeenstemming is. De vraag is echter juist waarom de kleding in de kapel er veel uitbundiger uit ziet. Door de kleding te analyseren wordt duidelijk dat deze een signaalfunctie heeft. In de villa is Giovanna uitgebeeld als een jong getrouwde vrouw, herkenbaar aan de witte cintura. Deze scène is te interpreteren als een voorstelling van een jonge vrouw die geïntroduceerd wordt als net gehuwd en daarmee herinnerd wordt aan haar huwelijkse deugden. Het thema van het werk is passend voor een privévertrek in een villa, bestemd voor het jonge huwelijkspaar. In het geval van het portret in de kapel is naar een verklaring gezocht voor de rijkversierde kleding van Giovanna. In dit portret draagt zij een giornea met een rijk dessin, bestaande uit zonnen en arenden. Zoals gesteld, kan dit dessin geïnterpreteerd worden als een verbintenis tussen twee families, de zon voor de Albizzi, de arend voor de Tornabuoni. Desondanks blijft de vraag waarom Giovanna juist in de kapel overdadig gekleed is, omdat het onduidelijk is voor wie dit bedoeld was. In dit onderzoek wordt verondersteld dat de weelderige kleding van Giovanna mogelijk bedoeld was om de aanschouwer te imponeren. De kleding kan gezien worden als een bevestiging dat meerdere mensen toegang hebben gehad tot deze kapel en wie dit precies zijn geweest, of dit voor iedereen toegankelijk was, zal wellicht blijken als er meer onderzoek wordt uitgevoerd naar dit onderwerp.Show less