Deze masterscriptie onderzoekt de ervaring van jonge journalisten bij regionale dagbladen in Noord-Nederland met betrekking tot een innovatieve leercultuur (ILC). Het onderzoek richt zich specifiek...Show moreDeze masterscriptie onderzoekt de ervaring van jonge journalisten bij regionale dagbladen in Noord-Nederland met betrekking tot een innovatieve leercultuur (ILC). Het onderzoek richt zich specifiek op de regiojournalistiek in Groningen, Drenthe, Friesland en Overijssel, en is ingegeven door de noodzaak van vernieuwing door het afnemende aantal oudere krantenabonnees. Dit onderzoek bouwt voort op eerder werk van Porcu (2020), dat zich richt op landelijke journalistiek. De centrale vraag is: hoe ervaren jonge journalisten een innovatieve leercultuur op hun werkplek? Hiervoor zijn twaalf journalisten tot en met 40 jaar, zowel in vaste dienst (10) als freelancers (2), geïnterviewd. De geïnterviewde journalisten zijn minimaal twee dagen per week fysiek werkzaam op hun regionale krantenredactie. Deze interviews zijn gebaseerd op de zeven kenmerken van de innovatieve leercultuur volgens Porcu (2020): leren van elkaar, onderzoek, experimenteren, autonomie, creativiteit, radicaliteit en flexibiliteit. Uit de afgenomen semigestructureerde interviews blijkt dat jonge journalisten de innovatieve leercultuur overwegend positief ervaren. Ze voelen zich vrij om te experimenteren en nieuwe ideeën te proberen zonder angst voor mislukking, wat hun creativiteit en motivatie bevordert. De gemoedelijke sfeer op de redactie en de mogelijkheid om van elkaar te leren dragen bij aan een dynamische en stimulerende werkomgeving. Deze positieve ervaringen gelden zowel voor journalisten met een vast contract als voor freelancers. De bevindingen zijn geanalyseerd met behulp van ATLAS.ti, waarbij een open, axiaal en selectief coderingsproces is toegepast. Hoewel de onderzoeksgroep beperkt is en freelancers minder vertegenwoordigd zijn, biedt dit onderzoek waardevolle inzichten in de werking en impact van ILC binnen regionale journalistieke omgevingen. Het draagt bij aan de bestaande kennis door de specifieke context van regionale dagbladen te belichten. Dit helpt om een breder en gedetailleerder beeld te krijgen van de werking en impact van ILC binnen verschillende journalistieke omgevingen.Show less