Taalgebruikers gebruiken allerlei verschillende middelen om hun mening te verkondigen. Naar het uiten van meningen is een groot aantal studies verricht; bijvoorbeeld Biber (2004), Biber en Finegan ...Show moreTaalgebruikers gebruiken allerlei verschillende middelen om hun mening te verkondigen. Naar het uiten van meningen is een groot aantal studies verricht; bijvoorbeeld Biber (2004), Biber en Finegan (1989) en Scheibman (2002). Deze scriptie kijkt nader naar het onderwerp taalintensiteit als een persuasief stijlmiddel. Aan de hand van het Taalintensiteitsmodel dat Van Mulken en Schellens (2012) opstelde wordt er gekeken naar het intensiveerder-gebruik in redactionele commentaren van Amerikaanse en Nederlandse kranten en het verschil tussen verschillende krantentypes. Hiervoor worden 40 Amerikaanse commentaren gebruikt en 46 Nederlandse commentaren uit telkens drie verschillende kranten. In Nederlandse kranten worden gemiddeld genomen meer intensiveerders gebruikt dan in de Amerikaanse commentaren. Tevens blijkt de verwachte relatie tussen populistische kranten en verhoogde aantallen intensiveerders niet zo rechtlijnig te zijn als verwacht. De Nederlandse kranten blijken allemaal dezelfde soort stijl te hanteren, die contrasteert met de Amerikaanse stijl. Deze bevindingen leiden tot de vraag of de Amerikaanse kranten het genre redactioneel commentaar niet met een andere insteek benaderen.Show less