Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de negentiende-eeuwse held Jan van Speyk die zichzelf op 5 februari 1831 bij Antwerpen heeft opgeblazen tijdens de Belgische Opstand. Met behulp van de...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de negentiende-eeuwse held Jan van Speyk die zichzelf op 5 februari 1831 bij Antwerpen heeft opgeblazen tijdens de Belgische Opstand. Met behulp van de heldentheorie van Lotte Jensen wordt (de constructie van) zijn heldenstatus onderzocht door een analyse te maken van Van Speyk-literatuur uit de periode 1831-1832. Vervolgens wordt aan de hand van de afterlifetheorie van Ann Rigney gekeken naar hoe Van Speyks afterlife en culturele herinnering van 1831 tot in de huidige tijd zijn veranderd en hoe dit verklaard kan worden.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie is onderzoek gedaan naar de representatie van inheemse personages in een roman over Nederlands-Indië. De onderzoeksvraag die centraal staat, is: Welk effect heeft de representatie...Show moreIn deze scriptie is onderzoek gedaan naar de representatie van inheemse personages in een roman over Nederlands-Indië. De onderzoeksvraag die centraal staat, is: Welk effect heeft de representatie van inheemse personages in de roman Nog pas gisteren van Maria Dermoût op het beeld dat de lezer krijgt van inheemse mensen? De theorie in deze scriptie, die te vinden is in het eerste hoofdstuk van de scriptie, is gevormd met behulp van onderzoek van Petra Boudewijn en de theorieën van onder andere Michel Foucault, Edward Said en Maaike Meijer. De resultaten van de analyse van de roman zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Hoofdstuk 2 gaat over de representatie van zwarte mensen als dieren. In het derde hoofdstuk is meer te vinden over de narratieve rollen in de roman. Het vierde hoofdstuk bevat informatie over de verhoudingen tussen personages en in het vijfde hoofdstuk is er geschreven over de oosterse mystiek die in de roman te vinden is. Ten slotte wordt in de conclusie laten zien welk effect deze manier van representatie heeft op het beeld dat de lezer krijgt van inheemse mensen. Hierin is te lezen dat de representatie van inheemse personages enerzijds een negatief effect kan hebben, omdat het de inheemsen neerzet als dierlijk en bijgelovig. Anderzijds kan de representatie van de inheemse personages ook een positief effect hebben, omdat ze niet beschreven worden als collectieve ‘ander’, maar ook individuele eigenschappen toegedicht krijgen. Een aspect dat hieraan bijdraagt is de aanwezigheid van hybride personages en van dieren die een tussenpositie bekleden. Deze personages vormen als het ware een brug tussen de westerse en inheemse personages. Dit kan bijdragen aan een grotere waardering van de inheemse personages door de westerse lezers.Show less
In dit onderzoek is gepoogd antwoord te krijgen op de hoofdvraag: In welke mate weerspiegelen Haagse media de demografische diversiteit in het nieuws? De representatie van etnische minderheden in...Show moreIn dit onderzoek is gepoogd antwoord te krijgen op de hoofdvraag: In welke mate weerspiegelen Haagse media de demografische diversiteit in het nieuws? De representatie van etnische minderheden in het Haagse nieuws, is als volgt geoperationaliseerd: media hebben de taak om de demografische diversiteit van de maatschappij te weerspiegelen. Deze taakomschrijving houdt in dat alle sociale groepen in het nieuws worden besproken. Als sociale groepen niet of negatief in het nieuws worden besproken, dan staat dat gelijk aan sociale uitsluiting. Om de hoofdvraag te beantwoorden, zijn twee onderzoeksvragen opgesteld: 1. Hoe vaak berichten Haagse media over etnische minderheden? 2. Met welke frames representeren Haagse media etnische minderheden? De eerste onderzoeksvraag beantwoord ik met een kwantitatieve inhoudsanalyse; waarmee ik tel of de mate waarin etnische minderheden voorkomen in het Haagse nieuws overeenkomt met de sociale werkelijkheid. De grootste etnische groeperingen in Den Haag zijn: Turken, Marokkanen, Antillianen en Surinamers. Deze groepen vormen tezamen 24,6% van de Haagse bevolking. Ik heb onderzocht of dit percentage overeenkomt met de mate waarin zij voorkomen in het lokale nieuws. Dit bleek echter niet het geval: slechts 1,97% van geanalyseerde berichten gingen over minderheden, waardoor deze groep met -22,63% is ondergerepresenteerd. Met een deductieve framinganalyse heb ik antwoord gegeven op de tweede onderzoeksvraag. Uit de framinganalyse blijkt dat Haagse media voornamelijk berichten over minderheden met het conflictframe en het human interest frame. Maar opmerkelijk is dat allochtonen niet negatief worden afgebeeld. In het conflictframe worden minderheden voornamelijk als slachtoffer gepresenteerd en deze berichten worden geïllustreerd met het human interest frame, waarin hun emoties aan bod komen. Ook worden allochtonen regelmatig aangedragen als experts en media hebben aandacht voor racisme, discriminatie en etnische profilering. De voornaamste conclusie van deze scriptie is dan ook dat minderheden proportioneel weinig aan het woord komen, maar hoe zij worden voorgesteld in het nieuws komt min of meer overeen met de sociale werkelijkheid.Show less
Dit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op...Show moreDit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op de vraag of stereotypen een ondermijnende werking kunnen hebben in de alternatieve representaties van Islamitisch extremisme. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal in het eerste hoofdstuk onderzocht worden hoe deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme proberen te ontsnappen aan stereotypering. Vervolgens zal er in het tweede hoofdstuk gekeken worden naar de manier waarop stereotypering bij te stellen valt binnen een postkoloniale context. En ten derde zal het laatste hoofdstuk zich richten op de manier waarop het huidige medialandschap van Islamitisch extremisme een rol speelt in de projecties van stereotypen van de toeschouwer zelf. Het corpus van dit onderzoek bestaat uit drie recente films (dat wil zeggen, na 11 september 2001) die met elkaar gemeen hebben dat zij over het onderwerp Islamitisch extremisme gaan. Om de ontsnapping aan stereotypering te onderzoeken zal er een analyse van Les Chevaux de Dieu (Nabil Ayouch, 2012) plaatsvinden, een film van Marokkaanse komaf over de omstandigheden waarin jonge Marokkanen in staat gesteld worden tot een terroristische aanslag over te gaan. Vervolgens zal een analyse van Les Hommes et les Dieux (Xavier Beauvois, 2010) zich richten op de manier waarop er in een postkoloniale context getracht wordt stereotypering bij te stellen. En ten slotte zal een analyse aan de hand van de filmstijl van de Franse film Hadewijch (Bruno Dumont, 2009) over een jong, streng Christelijk meisje die in aanraking komt met een extremistische moslim zich richten op de invloed van het medialandschap met en tot de projecties van stereotypering door de toeschouwer zelf. Deze drie films delen niet alleen hetzelfde onderwerp over Islamitisch extremisme, alle drie de films maken gebruik van stereotypering of het gebrek daarvan om een alternatieve representatie van Islamitisch extremisme aan te tonen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Hoe beïnvloeden de sociaal culturele context en het genre de representatie van mythische personages? De mythische personages zijn in dit geval Odin, Thor en Loki uit de Noordse mythologie. De...Show moreHoe beïnvloeden de sociaal culturele context en het genre de representatie van mythische personages? De mythische personages zijn in dit geval Odin, Thor en Loki uit de Noordse mythologie. De casussen zijn de Marvel-films(zoals Thor) en de televisie-serie Vikings. Om eerder genoemde vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar genre en de sociaal culturele context rondom de casussen. De representaties in de casussen vergelijk ik met de representaties in de Prose en Poetic Edda en uiteindelijk met elkaar. Beide representaties vervullen een wens. De representaties in de Marvel-wereld vervullen de wens voor een personage, waarmee de kijker zich kan identificeren, dat niet tegen wordt gehouden door de wet en zo het kwaad kan bestrijden. Terwijl de representaties in Vikings een informatieve rol hebben, namelijk hoe de goden in de tijd van de Vikingen werden ervaren door de maatschappij.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een onderzoek naar de representatie van verkrachting in George R.R. Martins fantasy boekenserie A Song of Ice and Fire en - in mindere mate - de adaptatie Game of Thrones. Hoe reflecteert A Song of...Show moreEen onderzoek naar de representatie van verkrachting in George R.R. Martins fantasy boekenserie A Song of Ice and Fire en - in mindere mate - de adaptatie Game of Thrones. Hoe reflecteert A Song of Ice and Fire op het verschijnsel verkrachting via de representatie ervan?Show less
In deze thesis wordt een analyse gedaan naar Romeinse keizerlijke militaire representatie vanaf keizer Augustus tot en met keizer Commodus. Aan de hand van drie soorten media, namelijk munten,...Show moreIn deze thesis wordt een analyse gedaan naar Romeinse keizerlijke militaire representatie vanaf keizer Augustus tot en met keizer Commodus. Aan de hand van drie soorten media, namelijk munten, standbeelden en monumenten wordt een analyse gemaakt in hoeverre er sprake was van een 'imitatio Augusti' wat betreft de keizerlijke militaire representatie voor de militaire representatie van andere keizers die na keizer Augustus regeerden.Show less
In deze scriptie wordt onderzocht hoe drie keizerlijke vrouwen door Augustus gerepresenteerd werden in de toenmalige media en wat dit zegt over de eventuele dynastieke aspiraties van Augustus.
Hoe verhoudt politieke representatie zich tot de moderne democratie? Vanuit het denken van Lefort en Ankersmit is representatie in de moderne democratie te begrijpen als een continue strijd. Deze...Show moreHoe verhoudt politieke representatie zich tot de moderne democratie? Vanuit het denken van Lefort en Ankersmit is representatie in de moderne democratie te begrijpen als een continue strijd. Deze strijd is vruchtbaar volgens beiden omdat ze het meest recht doet aan de moderne politieke werkelijkheid. Zo lang er strijd is, blijft de ruimte tussen de partijen - het 'open midden' - namelijk leeg. En door deze 'lege plek van de macht' zorgt ervoor dat iedereen in politiek opzicht vrijheid geniet. Dit thema biedt vervolgens de mogelijkheid tot een confrontatie tussen Lefort en Ankersmit. Wie is het best in staat rekenschap te geven van de vrijheid door strijd, en daarmee van moderne politieke representatie?Show less
De film Schindler's List, geregisseerd door Steven Spielberg, vormde een hoogtepunt in het debat rondom Holocaustrepresentatie. Mocht de Holocaust op een dergelijke manier verbeeld worden en zo...Show moreDe film Schindler's List, geregisseerd door Steven Spielberg, vormde een hoogtepunt in het debat rondom Holocaustrepresentatie. Mocht de Holocaust op een dergelijke manier verbeeld worden en zo niet, hoe moest dat dan wel gebeuren? Deze scriptie heeft als doel te kijken hoe de film ontvangen werd door de Nederlandse geschreven pers, of en hoe men over de film discussieerde en welk standpunt de Nederlandse pers innam binnen het internationale debat.Show less
In dit onderzoek wordt een analyse gemaakt van de verdeling van burgemeesters over de verschillende politieke partijen. Er is gekeken of deze verdeling in verhouding is met de steun die de...Show moreIn dit onderzoek wordt een analyse gemaakt van de verdeling van burgemeesters over de verschillende politieke partijen. Er is gekeken of deze verdeling in verhouding is met de steun die de desbetreffende politieke partij heeft in de gemeenteraden en in de Tweede Kamer.Show less
De afspiegeling van de samenleving in de WMO-adviesraden is scheef te noemen. De burgers die participeren zijn namelijk vaak hetzelfde, maar misschien vertegenwoordigen ze meer doelgroepen dan dat...Show moreDe afspiegeling van de samenleving in de WMO-adviesraden is scheef te noemen. De burgers die participeren zijn namelijk vaak hetzelfde, maar misschien vertegenwoordigen ze meer doelgroepen dan dat ze op het eerste gezicht doen vermoeden. De participatie binnen de WMO-adviesraden kan scheef zijn, maar misschien is de representatie wel goed. Daarover gaat dit onderzoek.Show less