This thesis explores power dynamics in public institutions and their impact on the implementation of SDG 11 in Barcelona. Through a critical realism approach, a case study and qualitative...Show moreThis thesis explores power dynamics in public institutions and their impact on the implementation of SDG 11 in Barcelona. Through a critical realism approach, a case study and qualitative methodology are used to understand the historical and contemporary influence of institutional power. The data collected, through semi-structured interviews and documentary analysis, highlights how critical junctures over the last three decades have created institutional inertias that affect the implementation of SDG 11 in the city. Resistance to change, prioritisation of economic efficiency over sustainability and the need for inter-institutional collaboration are identified as key factors. The lessons learned from the Barcelona experience could inform implementation strategies for sustainable urban development policies in similar contexts. Despite its limitations, this study contributes to the theoretical and practical understanding of SDG implementation in urban settings and suggests directions for future research.Show less
The Sustainable Development Goals of the UN aim at promoting initiatives that aid in fighting climate change and creating a more prosperous future. One project that has been greatly celebrated by...Show moreThe Sustainable Development Goals of the UN aim at promoting initiatives that aid in fighting climate change and creating a more prosperous future. One project that has been greatly celebrated by the UN is Morocco’s Solar Plan and NoorO, which is the largest CSP plant in the world. Yet, the case of NoorO can be said to be an example of green grabbing, which is a puzzling environmental justice issue, that on the surface may seem to be beneficial to climate change mitigation efforts. However, the project led to communities losing their land and livelihoods, so as to create space for the construction of NoorO. By investigating the following research question, “How do the UN’s Sustainable Development Goals facilitate green grabbing, specifically, in the case of the Noor Ouarzazate Solar Power Complex?”, this paper shows how the SDGs enabled green grabbing to occur under the guise of Goals 7 and 13. It is argued that by using language that is both ambiguous and narrow, the SDGs allowed injustices to fall upon marginalized communities in the Ouarzazate area. As such, effective climate change mitigation has to take into account the realities of all individuals, in order to be successfully achieved.Show less
Elke onderwijsvolgende hoort in 2030 gelijke kansen te hebben in het onderwijs, althans dat is afgesproken in het duurzame ontwikkelingsdoel 4. Toch heeft een onverwachte factor, de COVID19...Show moreElke onderwijsvolgende hoort in 2030 gelijke kansen te hebben in het onderwijs, althans dat is afgesproken in het duurzame ontwikkelingsdoel 4. Toch heeft een onverwachte factor, de COVID19 pandemie, de kansenongelijkheid in 2020 in het onderwijs juist verhoogd. In dit onderzoek is onderzocht in welke mate framing invloed heeft gehad op geadviseerde en genomen maatregelen omtrent kansenongelijkheid in het onderwijs tijdens de COVID-19 pandemie in België en Nederland. Het doel van dit kwalitatieve onderzoek is om de gebruikte frames binnen toonaangevende rapportages te identificeren en de mate van invloed op maatregelen om kansenongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan te beschrijven en verklaren. Voor deze meervoudige casestudy zijn twee rapportages gebruikt: de Staat van het Onderwijs 2021 en de Onderwijsspiegel 2021. Deze rapportages zijn door middel van een inductieve, thematische framing analyse geanalyseerd. Daarbij zijn de betrokken stakeholders, gerelateerde maatregelen en tactieken om verantwoording te verleggen geïdentificeerd binnen de framebundels. Door middel van de framing analyse zijn zes framebundels geïdentificeerd voor zowel België als Nederland: 1) ‘onafwendbaar noodlot’, 2) ‘sociale ongelijkheid’, 3) ‘never waste a good crisis’, 4) ‘executieve functies’, 5) ‘kansengelijkheid’ en 6) ‘profiteur’. De stakeholdergroepen onderwijsinstellingen (6 BE; 6 NL) en onderwijsvolgenden (6 BE; 6 NL) zijn bij de framing van kansenongelijkheid in het onderwijs tijdens de COVID-19 pandemie in België en Nederland het meest betrokken geweest. De geïdentificeerde stakeholdergroepen zijn geclassificeerd op basis van de kenmerken macht, legitimiteit en urgentie. Hieruit bleken hoog saillante stakeholders (8) en laag saillante stakeholders (8) het meest betrokken te zijn geweest bij de framing van kansenongelijkheid in het onderwijs tijdens de COVID-19 pandemie in België. In Nederland waren laag saillante stakeholders (9) het meest betrokken bij de framing van kansenongelijkheid in het onderwijs tijdens de COVID-19 pandemie. In België blijken tactieken om verantwoording te verleggen 5 keer gebruikt te worden, waar in Nederland 15 keer gebruik wordt gemaakt van tactieken om verantwoording te verleggen. In 18 gevallen (5 BE; 13 NL) betreffen het organisaties die de verantwoording verleggen. Dat organisaties oververtegenwoordigd zijn in het gebruik van tactieken om verantwoording te verleggen kan worden verklaard vanuit de achtergrond waarom organisaties verantwoording verleggen. Organisaties kunnen verantwoording verleggen om geen vertrouwen van de samenleving in de organisatie te verliezen, omdat het verliezen van vertrouwen tot negatieve gevolgen leidt voor de duurzaamheid van de organisatie. De verschillen tussen België en Nederland kunnen worden verklaard vanuit de mate waarin organisaties een afrekencultuur ervaren, waarbij organisaties in Nederland in een hogere mate een afrekencultuur ervaren dan organisaties in België, waardoor organisaties in Nederland eerder geneigd zijn om verantwoording te verleggen. In de twee gevallen in Nederland heeft de stakeholdergroep ouders gebruik hebben gemaakt van tactieken om verantwoording te verleggen. Als beleidsmakers in het bieden van perspectief voor het oplossen van de onderwijsachterstanden door de COVID-19 pandemie tekort zijn geschoten, hebben ouders geen zicht op de oplossing voor het probleem, wat kan verklaren waarom de ouders in kwestie particulier aanvullend onderwijs inkopen en de verantwoording verplaatsen. Wanneer België en Nederland vergeleken worden met betrekking tot de getroffen maatregelen bij de framebundels blijkt dat niet bij elke framebundel door beide landen maatregelen zijn getroffen. Dit kan verklaard worden vanuit de aan- of afwezigheid van hoog saillante stakeholders binnen de betreffende framebundels. Wanneer hoog saillante stakeholder betrokken waren in een framebundel, zijn in België wel maatregelen getroffen en anders niet. Bij Nederland worden wanneer hoog saillante stakeholders betrokken zijn andersoortige maatregelen genomen. Wanneer geen hoog saillante stakeholders betrokken zijn, dan worden uitsluitend financiële middelen beschikbaar gesteld, maar wanneer hoog saillante stakeholders wel betrokken zijn dan worden ook maatregelen zoals wetswijzigingen genomen. Dit wijst erop dat de betrokkenheid van hoog saillante stakeholders bij de framing van kansenongelijkheid in het onderwijs tijdens de COVID-19 pandemie op een andere wijze invloed heeft op de maatregelen in België en Nederland.Show less
This thesis examines the trajectories for climate and gender justice in Bangladesh, in relation to the Sustainable Development Goals (SDGs) and the Bangladesh Delta Plan 2100 (BDP 2100). The study...Show moreThis thesis examines the trajectories for climate and gender justice in Bangladesh, in relation to the Sustainable Development Goals (SDGs) and the Bangladesh Delta Plan 2100 (BDP 2100). The study is based on a case study approach, using qualitative text analysis as a method of analysis. The theoretical framework builds on theories of postcolonial feminism, primarily by Gayatri Chakravorty Spivak and Chandra Talpade Mohanty, intersectional theories and previous research examining the links between climate and gender in Bangladesh. The selected material, the SDGs and the BDP 2100 is analysed through four themes; ‘Discursive Marginalization’, ‘Consciousness and Subject’, ‘Intersecting Challenges’ and ‘Sustainability and GDP’. What are the trajectories for climate and gender justice in Bangladesh, in relation to the SDGs and the BDP 2100? This research finds that although gendered vulnerabilities linked to climate change are acknowledged, it lacks representation and agency from a postcolonial perspective. Moreover, it finds that BDP 2100 does not acknowledge gendered (or social) dimensions in how Bangladesh is impacted by climate change, which poses a problem for how to formulate sound and inclusive policies.Show less
Public-private Partnerships (PPPs) are today considered an integral avenue for the pursuit of Kenya’s sustainable development agenda. They are seen as a vehicle through which the government...Show morePublic-private Partnerships (PPPs) are today considered an integral avenue for the pursuit of Kenya’s sustainable development agenda. They are seen as a vehicle through which the government involves the private sector in its development agenda to assist in the provision of public goods and services. The international development community continues to promote PPPs as a model for sustainable development too. Nonetheless, our understanding of the contributions of PPPs for sustainable development is limited. The academic streams on the topic hold rival claims, which further impedes our understanding of the limits and contributions of PPPs for sustainable development. Therefore, it is essential to understand the theoretical implications of PPPs applied on a practical context. Through a case study comparison of two PPP projects in Kenya, this thesis finds that PPPs are not inherently effective or ineffective for sustainable development, but that bottom-up people-first objectives can significantly contribute to local sustainable development, to a national development agenda and the SDGs more broadly. This bottom-up approach, as opposed to the more generally used top-down approach, allows for a more effective and efficient PPP process due to political support and community engagement. Furthermore, the thesis finds that next to PPP design, the political economy of a country can significantly influence the overall effectiveness of PPPs. This means that that future PPPs should take into account the political economy context of the country and its sectors, as well as bottom-up approaches, to optimally contribute to sustainable development.Show less
With the echoes of the 2015 Paris Climate Conference (COP21) still ringing, it is clear the climate change is not just a reality but a series of formalised and not yet formalised threats to life as...Show moreWith the echoes of the 2015 Paris Climate Conference (COP21) still ringing, it is clear the climate change is not just a reality but a series of formalised and not yet formalised threats to life as we know it. Climate change is multi-faceted and complex, a challenge that can only be tackled with multi-levelled cooperation that involves actors from the international to the local levels and leverages new technologies and methodologies to create innovative and sensible adaptation and resilience models. A quote attributed to Albert Einstein sums up the current state of affairs, “Problems cannot be solved by the same level of thinking that created them”. Big Data can be that new ‘out of the box’ thinking and mythologies that drive and bring about solutions to the most challenging problems that future generations face.In Peace Review, Erin McCandless introduces the Journal of Peacebuilding and Development where she is Chief Editor. She states that the journal’s mission amounts to understanding the “intersections of conflict, development and peace” (McCandless 505). In order to do so, she argues that, there is a need to “firmly question dominant paradigms and conceptual and methodological framings, linking debates to real cases on the ground, and encouraging alternative visions and choices for action” (McCandless 505). The contention here is that Big Data is that critical vantage point that McCandless much seeks after. Big Data can provide the facts through numbers and correlations than can provide the counter-arguments to much acclaimed traditional patterns of thought by providing the raw data collected on the ground.Show less