In dit onderzoek is gekeken naar hoe samenwerkingsverbanden en de engagement van leerlingen zich binnen een schooljaar ontwikkelen en wat de relatie tussen beiden is. Hiervoor is gebruik gemaakt...Show moreIn dit onderzoek is gekeken naar hoe samenwerkingsverbanden en de engagement van leerlingen zich binnen een schooljaar ontwikkelen en wat de relatie tussen beiden is. Hiervoor is gebruik gemaakt van sociale netwerk analyse voor het analyseren van de samenwerkingsverbanden van de leerlingen en een vragenlijst met betrekking tot engagement en disaffection. Er is een multiple case studie gedaan van vier leerlingen uit het eerste jaar van het VMBO Theoretische Leerweg. Uit de resultaten kwam naar voren dat van het najaar tot de winter de ontwikkeling van de wederkerigheid van de verbindingen lijkt samen te gaan met de ontwikkeling van de engagement. Hoe minder wederkerige relaties een actor heeft, hoe lager de engagement. Binnen de samenwerkingsnetwerken lijkt in eerste instantie geen samenhang te bestaan in mate van engagement. Dit wijst erop dat er geen sprake is van een selectie effect. In de winter ging de engagement van de cases steeds meer lijken op die van de samenwerkingspartners. Tot slot kan er worden opgemerkt dat er een daling van de engagement zichtbaar was van het najaar tot de winter, welke ongeacht van de invloeden van het samenwerkingsnetwerk leek. In toekomstig onderzoek zou grootschaliger onderzoek naar deze bevindingen interessant kunnen zijn.Show less