In most countries' history classrooms, a textbook still plays a key role, and the narratives of these texts help to shape students' perceptions of their nation and others. A large body of American...Show moreIn most countries' history classrooms, a textbook still plays a key role, and the narratives of these texts help to shape students' perceptions of their nation and others. A large body of American research exists examining the historical narratives of ethnic minorities in the United States, including Mexicans and Mexican-Americans, but few studies have examined this question using a textbook sample from across the border aimed at mainstream secondary students. This research raised the question of inclusion of the ""other"" (Mexico in American texts and US in Mexican texts) for the period of the twentieth century. It did this through quantitative analysis of index entries, highlights, pictorial inclusion and text spacing, and also through a qualitative approach of positive/negative coding and using existing theoretical frameworks for narrative analysis. The findings indicated that Mexican texts include references to the US on over 30% of text pages, while US texts average 5% references to the southern neighbor. Additionally, by a 2:1 margin in both cases the coding reveals more negative references than positive, though this can also include victimhood of racial discrimination or economic imperialism. Still, the texts are generally more inclusive than those used in past studies and decades, and sparse but relevant emphasis on cross border cooperation may provide insight into future direction for transnational history provided to a broad audience of secondary students.Show less
In dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre verveling op school en affect in het algemeen de schoolprestaties voorspellen. Er is nooit eerder onderzoek gedaan naar verveling op...Show moreIn dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre verveling op school en affect in het algemeen de schoolprestaties voorspellen. Er is nooit eerder onderzoek gedaan naar verveling op school bij deze doelgroep. Het onderzoek heeft ook een theoretisch en wetenschappelijk doel. De variabelen verveling op school, positief en negatief affect, de mate van controle en schoolprestaties zijn gebruikt om antwoord te geven op de onderzoeksvraag. Het onderzoek is uitgevoerd bij 242 leerlingen uit groep acht. Verveling op school was geen voorspeller van schoolprestaties. Hoge controle was een voorspeller voor weinig verveling. Affect was wel een voorspeller voor schoolprestaties. Zowel positief als negatief affect voorspelde schoolprestaties. Verveling op school en affect in het algemeen waren samen geen voorspeller voor schoolprestaties. Concluderend kan er dus gesteld worden dat er in het onderwijs met het oog op de schoolprestaties gefocust moet worden op het affect van leerlingen in plaats van op verveling. Implicaties en limitaties van dit onderzoek worden besproken.Show less