In dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre verveling op school en affect in het algemeen de schoolprestaties voorspellen. Er is nooit eerder onderzoek gedaan naar verveling op...Show moreIn dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre verveling op school en affect in het algemeen de schoolprestaties voorspellen. Er is nooit eerder onderzoek gedaan naar verveling op school bij deze doelgroep. Het onderzoek heeft ook een theoretisch en wetenschappelijk doel. De variabelen verveling op school, positief en negatief affect, de mate van controle en schoolprestaties zijn gebruikt om antwoord te geven op de onderzoeksvraag. Het onderzoek is uitgevoerd bij 242 leerlingen uit groep acht. Verveling op school was geen voorspeller van schoolprestaties. Hoge controle was een voorspeller voor weinig verveling. Affect was wel een voorspeller voor schoolprestaties. Zowel positief als negatief affect voorspelde schoolprestaties. Verveling op school en affect in het algemeen waren samen geen voorspeller voor schoolprestaties. Concluderend kan er dus gesteld worden dat er in het onderwijs met het oog op de schoolprestaties gefocust moet worden op het affect van leerlingen in plaats van op verveling. Implicaties en limitaties van dit onderzoek worden besproken.Show less
Uit eerder onderzoek naar verveling onder middelbare scholieren bleek dat verveling invloed had op het functioneren op school en zelfs kon leiden tot vroegtijdig schoolverlaten. Naar verveling...Show moreUit eerder onderzoek naar verveling onder middelbare scholieren bleek dat verveling invloed had op het functioneren op school en zelfs kon leiden tot vroegtijdig schoolverlaten. Naar verveling onder basisschoolleerlingen is, in vergelijking tot verveling onder middelbare scholieren, nog niet veel onderzoek gedaan. Toch wordt de term ‘verveling’ tijdens oudergesprekken op basisscholen steeds vaker aangehaald; ouders wijzen op een gebrek aan uitdaging als boosdoener. In dit artikel wordt onderzoek gedaan naar verveling onder basisschoolleerlingen en de relatie tussen verveling op school, verveling in het algemeen, intelligentie en schoolprestaties, waarna duidelijk wordt in hoeverre de uitspraak van de ouders bevestigd kan worden. Aan het onderzoek hebben 245 groep acht leerlingen deelgenomen. De vragenlijst mat verveling in het algemeen, verveling op school, intelligentie en gemiddelde schoolprestaties. Allereerst bleek dat leerlingen die over het algemeen verveeld zijn ook vaker verveling in de schoolsetting rapporteerden. Ook bleek dat intelligentie positief correleerde met schoolprestaties. Dit verband bleef sterk, ook wanneer de variabele ‘verveling op school’ werd toegevoegd aan de analyse. Er is geen verband gevonden tussen verveling op school en schoolprestaties. Een mogelijke verklaring hiervoor komt voort uit de lage rapportage van verveling bij de onderzoeksgroep; het zou kunnen dat verveling op de basisschool een minder grote rol speelt dan binnen het middelbare onderwijs. Voor de onderwijspraktijk impliceert dit dat leerkrachten geen veranderingen hoeven aan te brengen in het lesgeven.Show less
Er is nog weinig onderzoek gedaan naar verveling bij kinderen op de basisschool. Eerder onderzoek bij studenten toonde echter aan dat er een negatief verband was tussen verveling en...Show moreEr is nog weinig onderzoek gedaan naar verveling bij kinderen op de basisschool. Eerder onderzoek bij studenten toonde echter aan dat er een negatief verband was tussen verveling en schoolprestaties. In dit onderzoek is er, door gebruik te maken van verschillende vragenlijsten, gekeken naar verveling bij kinderen uit groep acht van de basisschool. De steekproef bestond uit 245 leerlingen van groep acht van de basisschool. Geheel in strijd met de verwachtingen bleek dat de mate van verveling op school geen voorspeller was voor de schoolprestaties in het algemeen. Dit zou kunnen komen doordat er over het algemeen veel minder verveling werd gerapporteerd bij deze groep leerlingen dan bij de leerlingen waar al eerder onderzoek naar is gedaan. Verveling in het algemeen had een positief verband met verveling op school. Conform de verwachtingen is er wel een verband gevonden tussen negatief affect en schoolprestaties. Wanneer leerlingen veel negatief affect rapporteerden waren de schoolprestaties lager. Dit betekent dat het voor leerkrachten van belang is te investeren in het welbevinden van de leerlingen om de schoolprestaties te verhogen. De resultaten impliceerden dat leerkrachten op de basisschool geen extra aandacht aan het voorkomen van verveling hoeven te besteden, omdat de verveling bij deze doelgroep laag was en geen voorspeller bleek van slechtere schoolprestaties.Show less