Een setback is een tijdelijke terugval bij het streven naar een gedragsdoel. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen regelmatig niet optimaal reageren op een terugval. Ondanks veel studies naar self...Show moreEen setback is een tijdelijke terugval bij het streven naar een gedragsdoel. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen regelmatig niet optimaal reageren op een terugval. Ondanks veel studies naar self-efficacy en doeloriëntaties bij setbacks, ontbreekt het begrip van hoe deze factoren elkaar beïnvloeden in het specifieke geval van de drie deelconstructen van self-efficacy: taak self-efficacy, onderhoud self-efficacy en herstel self-efficacy. Dit onderzoek onderzocht de invloed van approach- en avoidance-doelen op deze deelconstructen bij mensen die een setback hebben ervaren. Met behulp van een online vragenlijst over gedragsdoelen op het gebied van voeding, alcohol, nicotine, fysieke activiteit, schermtijd, gelduitgave en tijd voor hobby’s of ontspanning, zijn de participanten gevraagd naar hun gedragsdoelen en de setbacks die zij hebben ervaren. De respondenten (N=152) waren tussen de 17-30 jaar en streefden minstens een van deze gedragsdoelen na. Drie afzonderlijke t-testen vergeleken de deelconstructen van self-efficacy tussen approach- en avoidance-doelen. Resultaten toonden aan dat deelnemers met een approach-doel een hogere taak en onderhoud self-efficacy hadden na een setback dan degenen met een avoidance-doel. Herstel self-efficacy werd niet beïnvloed door doeloriëntatie en had een lagere correlatie met taak en onderhoud self-efficacy. De relatie tussen doeloriëntatie en de deelconstructen van self-efficacy bleek daarmee niet eenduidig. Mogelijke verklaringen voor deze bevindingen kunnen liggen bij individuele verschillen en andere psychologische mechanismen die niet zijn onderzocht in deze studie. Deze bevindingen kunnen worden gebruikt voor het ontwikkelen van effectievere interventies. Daarnaast benadrukken deze bevindingen het belang van verder onderzoek naar de afzonderlijke deelconstructen van self-efficacy en hun relatie bij setbacks.Show less
The academic gender gap resulting from the underperformance of males in educational settings negatively impacts individuals and society at large (Wobbekind, 2012). Since research has shown an...Show moreThe academic gender gap resulting from the underperformance of males in educational settings negatively impacts individuals and society at large (Wobbekind, 2012). Since research has shown an association between self-regulation and school achievement (Robson et al., 2020; Skibbe et al., 2019; van Tetering et al., 2020), investigating this cognitive measure in the academic context is highly relevant. For this reason, a quantitative meta-analysis was conducted to examine whether school-age males possess inferior self-regulation skills compared to females. A literature search identified 22 relevant studies based on the inclusion criteria. The statistical analysis with a random-effect model showed that there are significant differences in self-regulation between males and females (SMD = -0.15; 95% CI [-0.25, -0.04], p = 0.006, 95% PI [-0.95, 0.66]). Additionally, the present study examined self-regulation before and after puberty, as research suggests that gender differences in this cognitive measure are the most prominent in childhood and decrease in youth (Coyne et al., 2015; Lenroot & Giedd, 2010). The analysis with age as a grouping variable included 19 publications. Results of a random-effect model analysis showed significant differences in self-regulation between the groups, with χ2 (1) = 5.56, p = 0.02. Overall, findings from the present study imply that interventions aimed at improving self-regulation in males before they finish puberty are a promising way of tackling the academic gender gap, which could lead to numerous benefits associated with better educational outcomes (Bell et al., 2022; Breton, 2013; Brunello et al., 2017; Ross & Wu, 1995).Show less