Dit werkstuk is een analyse van twee vrouwelijke karakters uit twee romans van Nawal El Saadawi, Firdaws uit Woman at Point Zero en Zakiyya uit God Dies by the Nile, vanuit het perspectief van...Show moreDit werkstuk is een analyse van twee vrouwelijke karakters uit twee romans van Nawal El Saadawi, Firdaws uit Woman at Point Zero en Zakiyya uit God Dies by the Nile, vanuit het perspectief van Studies on Hysteria van Josef Breuer en Sigmund Freud. Volgens Breuer en Freud betekent hysterie dat er conversie plaatsvindt van mentale stress naar fysieke symptomen door trauma, en ze laten dit zien in 5 voorbeelden van vrouwen met hysterie. Deze anamneses heb ik gebruikt in mijn analyse van Firdaws en Zakiyya. Firdaws uit Woman at Point Zero heeft trauma’s door haar besnijdenis toen ze jong was en door het seksueel misbruik in haar jeugd. Daarnaast heeft Firdaws een trauma omdat haar trauma omdat haar vertrouwen gebroken wordt door verschillende personen. Er heeft bij Firdaws conversie opgetreden en ze heeft fysieke symptomen zoals angstaanvallen en hallucinaties. Zakiyya uit God Dies by the Nile heeft trauma’s door haar besnijdenis, mishandeling door haar man en uitbuiting door de burgemeester van haar dorp. Dit trauma uit zich in herbelevingen met heftige hallucinaties, wat komt door een splitsing tussen het bewustzijn en het onderbewuste. Firdaws en Zakiyya zijn dus allebei hysterisch volgens de definitie van Breuer en Freud. Dit laat zien dat Nawal El Saadawi misschien geïnspireerd was door Breuer en Freud toen ze de twee romans schreef.Show less
Aan de hand van de opvattingen van Foucault en Freud over het idee dat bepaalde uitingen van seks ofwel primair, afgeleid, geproduceerd, dan wel onderdrukt zijn wordt nagegaan welke rol macht heeft...Show moreAan de hand van de opvattingen van Foucault en Freud over het idee dat bepaalde uitingen van seks ofwel primair, afgeleid, geproduceerd, dan wel onderdrukt zijn wordt nagegaan welke rol macht heeft ten opzichte van seks en seksualiteit. Het onderzoek wordt ingebed op de spanning die tussen Freud en Foucault heerst, doordat Foucault de repressiehypothese ondermijnt en Freud hieraan juist grond geeft. Er zal worden aangetoond dat de polarisatie tussen Freud en Foucault ongegrond is, omdat Foucaults analyse een Freudiaans moment van repressie kent, en Freuds boven-ik vergelijkbaar is met de zelfrelatie van Foucault.Show less
Hedendaagse fotograaf Joel Peter Witkin onderscheidt zich van zijn tijdgenoten door het portretteren van dode vrouwenlichamen in een gecreëerde surreële en ideologische wereld. Zijn zwart-wit...Show moreHedendaagse fotograaf Joel Peter Witkin onderscheidt zich van zijn tijdgenoten door het portretteren van dode vrouwenlichamen in een gecreëerde surreële en ideologische wereld. Zijn zwart-wit beelden van levenloze vrouwen, gepositioneerd en gestut als voertuigen van erotische verlangen zijn tegelijkertijd choquerend en uitdagend. Witkins doel is om grenzen te overschrijden, waardoor het profane wordt ontsloten en de mogelijkheid zich aandient om seksuele taboes te doorbreken. Dit onderzoek richt zich hoofdzakelijk op de manier waarop deze vrouwenlichamen zijn geportretteerd en hoe seksueel verlangen in relatie tot de dood een hernieuwde betekenis krijgt binnen de traditie van de post mortem fotografie. Witkin bewijst dat Freuds theorie over de driften en instincten van de mens (Eros en Thanatos) nog steeds toepasbaar is op de kunsten en dat de kunsthistorische traditie van het portretteren van de vrouw als weerloos, passief slachtoffer en fetisjistisch object een geschikt onderwerp is om seksuele taboes en vrouwenonderdrukking ter discussie te stellen. In dit onderzoek worden literaire en kunsthistorische voorbeelden gebruikt ter illustratie om Witkins perverse en gewelddadige beelden te analyseren en te plaatsen binnen een feministisch kader.Show less