De toenemende digitale afleiding en behoefte naar multitasking leidt ertoe dat mensen tijdens het nuttigen van maaltijden bezig zijn met een breed scala aan andere activiteiten. Recent werk...Show moreDe toenemende digitale afleiding en behoefte naar multitasking leidt ertoe dat mensen tijdens het nuttigen van maaltijden bezig zijn met een breed scala aan andere activiteiten. Recent werk suggereert dat afleiding tijdens het eten gerelateerd is aan een toenemende voedselinname en mogelijke gewichtstoename. Bovendien suggereert recent werk dat de hoeveelheid slaap invloed kan hebben op deze relatie. Om inzicht te krijgen tussen consumptiepatronen, BMI en slaap werd er een correlatieanalyse en een moderatie-analyse uitgevoerd op basis van verzamelde data van 135 respondenten tussen de 16 en 60 jaar oud (N = 135, M = 26, SD = 9,81). Er was geen sprake van een hoofdeffect van afleiding op BMI en er was geen sprake van een hoofdeffect van de totale score op PSQI op BMI. Tevens was er geen interactie-effect van zowel afleiding als de totale PSQI-score op BMI. Uit exploratieve analyses bleek dat de slaapkwantiteit in tegenstelling tot slaapkwaliteit wel correleert met de totale score op afleiding (r = ,34, p = ,039). De hoeveelheid geslapen uren had effect op verschillende soorten afleiding tijdens het ontbijt, de lunch en het diner (niet op het eten van een snack) waarbij een korte slaapduur resulteerde in een mindere mate van afleiding. Deze bevindingen benadrukken de invloed van het aantal uren slaap dat een individu heeft op de mate afleiding tijdens het eten.Show less
Uit recent onderzoek is gebleken dat een verminderde slaapduur en verminderde slaapkwaliteit een negatief effect hebben op het cognitief functioneren van volwassenen. In deze studie is nagegaan of...Show moreUit recent onderzoek is gebleken dat een verminderde slaapduur en verminderde slaapkwaliteit een negatief effect hebben op het cognitief functioneren van volwassenen. In deze studie is nagegaan of deze resultaten ook gelden voor kinderen in de basisschoolleeftijd en voor complexere cognitieve functies, namelijk het werkgeheugen en complexe aandachtprocessen. Verspreid over tien verschillende Nederlandse basisscholen hebben 57 ouders van kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar toestemming gegeven om hun kind drie keer onder schooltijd te laten testen, vier vragenlijsten in te vullen en drie weken lang een slaapdagboek over hun kind bij te houden. De ouders stemden er ook mee in hun kind zes dagen lang een uur eerder of later naar bed te sturen. Het experiment bestond uit drie condities (baseline, slaaprestrictie en slaapverlenging) die door alle kinderen zijn doorlopen. Aan het eind van elke conditie is bij de 57 kinderen een parallelversie van de WISC-III-NL subtest ‘Cijferreeksen Voorwaarts’ en ‘Cijferreeksen Achterwaarts’ afgenomen. Uit dit onderzoek kwamen geen significante verschillen in het functioneren van het werkgeheugen en de complexe aandachtprocessen tussen de drie slaapcondities naar voren. Wel is er een trend waar te nemen van een negatieve invloed van slaapbeperking en een positieve invloed van slaapverlenging op de prestatie van het werkgeheugen en complexe aandachtprocessen. Deze trend is ook waar te nemen voor de kwaliteit van de slaap. Dit onderzoek levert geen bewijs voor de invloed van een uur korter of langer slapen op het functioneren van het werkgeheugen en complexe aandachtprocessen bij kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar.Show less