In deze studie wordt onderzocht wat het verband is tussen het sociaal welbevinden dat leerkrachten binnen hun eigen schoolteam ervaren en de mate van self-efficacy die zij hebben op het gebied van...Show moreIn deze studie wordt onderzocht wat het verband is tussen het sociaal welbevinden dat leerkrachten binnen hun eigen schoolteam ervaren en de mate van self-efficacy die zij hebben op het gebied van burgerschapsonderwijs. Hiervoor is er een zelfontworpen vragenlijst, gedeeltelijk overgenomen van bestaande vragenlijsten, aan leerkrachten van eenzelfde stichting voorgelegd. In totaal hebben 59 leerkrachten de vragenlijst volledig ingevuld. Uit de resultaten bleek dat een groot deel van de respondenten een hoge mate van self-efficacy alsmede een hoge mate van sociaal welbevinden rapporteerden. Er is geen significant verband gevonden tussen de mate van self-efficacy op het gebied van burgerschapsonderwijs en het sociaal welbevinden. Hierdoor kan de onderzoeksvraag niet positief beantwoord worden. Mogelijk is er sprake van een type II-fout. De huidige studie kent een aantal beperkingen die daarnaast mogelijk ook een oorzaak hebben gespeeld in het niet gevonden significante verband. Het niet gevonden verband impliceert dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar andere factoren welke invloed hebben op de self-efficacy van een leerkracht op het gebied van burgerschapsonderwijs.Show less