Uit onderzoeken naar het verband tussen intelligentie en sociale vaardigheden komen tot op heden tegenstrijdige resultaten. Er zijn onderzoekers die beweren dat een hoge intelligentie leidt tot...Show moreUit onderzoeken naar het verband tussen intelligentie en sociale vaardigheden komen tot op heden tegenstrijdige resultaten. Er zijn onderzoekers die beweren dat een hoge intelligentie leidt tot hoge sociale vaardigheden, maar er zijn eveneens onderzoekers die stellen dat een hoge intelligentie leidt tot lagere sociale vaardigheden. In dit onderzoek werd geprobeerd duidelijkheid te verschaffen over het verband tussen intelligentie en sociale vaardigheden bij kinderen tussen acht en zestien jaar uit het regulier onderwijs. De centrale vraag van dit onderzoek luidde: ‘Is er een verband tussen intelligentie en sociale vaardigheden?’. Er hebben in totaal 23 jongens en 22 meisjes meegedaan aan dit onderzoek. De intelligentie van de kinderen is gemeten door middel van de Cattell Culture Fair Intelligence Test, een non-verbale intelligentietest die poogt intelligentie te meten op een cultuurvrije manier. De test is klassikaal afgenomen. De sociale vaardigheden van de kinderen zijn in kaart gebracht door de Social Skills Rating System van Gresham & Elliott. Dit is een vragenlijst met verschillende subschalen over sociale vaardigheden. De vragenlijst is ingevuld door de ouders van de kinderen. Uit de resultaten is gebleken dat er geen duidelijk verband is tussen de intelligentie en de sociale vaardigheden van de participanten en dat dit niet verschilt voor jongens en meisjes. Dat er geen significant verband werd gevonden kan mogelijk verklaard worden door de kleine onderzoeksgroep, waardoor er een gebrek aan power was. Grootschaliger onderzoek is dan ook nodig om betrouwbaardere uitspraken te kunnen doen over het verband tussen intelligentie en sociale vaardigheden.Show less
Although it is known that men with Klinefelter syndrome have cognitive and behavioral problems, knowledge about psychological treatments is limited. This study describes the effect of a...Show moreAlthough it is known that men with Klinefelter syndrome have cognitive and behavioral problems, knowledge about psychological treatments is limited. This study describes the effect of a Selfmanagement training on social competence, social interaction and self-understanding. Scores of 23 Klinefelter men on the Social Skills Rating System, the Social Behavior Scale and the Bermond-Vorst Alexithymia Questionnaire were compared to 41 control men. Both groups were compared on the pretest. The Klinefelter group has had a Selfmanagement training and a posttest after six months. Independent t-test and repeated measures were computed. The Klinefelter group showed significantly more impairments in social competence, social interactions and self-understanding than the control group on the pretest. No significant improvements on social competence, social interaction and self-understanding were found on the posttest for the Klinefelter men, so we looked at the means of the subtest. The means of the repeated measures indicate an improvement in averages after the training for social competence, frequency of social interactions and the emotion dimension of self-understanding. It turned out that the average excitement during social interaction has decreased considerable on the intervention period. It seems that the Selfmanagement training has a positive effect on the Klinefelter men. In the future research with a larger number of Klinefelter men is recommended as well as research on the effects at the long term. Because this is a first psychological training for men with Klinefelter, the small improvement found in the mean is already valuable and an open door for further research.Show less