The purpose of this study is to examine the foreign policy of the Greek city-state of Syracuse between the second half of the fifth and the first half of the fourth centuries BC, and in particular...Show moreThe purpose of this study is to examine the foreign policy of the Greek city-state of Syracuse between the second half of the fifth and the first half of the fourth centuries BC, and in particular from the beginning of the Peloponnesian War in 431 BC, to the death of Dionysius the Elder in 367 BC. This study is specifically focused on ancient contemporary as well as modern perceptions of Syracuse as an imperialist, expansionist power. The study aims to demonstrate that Syracuse was a typical city-state which to a large extent reacted to external events and pursued a limited and modest foreign policy aimed at preserving the city in light of an increasingly unstable political environment, while occasionally taking advantage of unique opportunities to pursue limited expansion. By the end of the study, the reader should be able to discern the bias of ancient authors, understand their motivations, and form a more pragmatic and realistic assessment of Syracusan foreign policy. It will be demonstrated that Syracuse was a typical city-state with limited resources, and well-defined, consistent goals, as opposed to the more adventurous imperialistic and at times opportunistic goals ascribed to Syracuse by authors influenced by Classical Athenian imperialism. It will be shown how and why Syracuse fell short of the exaggerated expectations of friend and foe alike, concerning the city’s capabilities and the role which it was envisaged playing in various regions of the Classical world.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie staat de vraag centraal op welke manieren Andocides in De Pace door middel van de beeldvorming van de Spartanen probeert zijn toehoorders ervan te overtuigen dat zij een...Show moreIn deze scriptie staat de vraag centraal op welke manieren Andocides in De Pace door middel van de beeldvorming van de Spartanen probeert zijn toehoorders ervan te overtuigen dat zij een vredesverdrag met hen moeten sluiten. Deze beeldvorming zal aan de hand van drie verschillende methodes bekeken worden: hoofdstuk 1 zal gebruik maken van memory studies, hoofdstuk 2 van analyse van waardeterminologie en hoofdstuk 3, tot slot, van cognitieve taalkunde.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
Hoe denkt de geschiedschrijver Herodotus over de Atheense democratie? Om deze vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar het staatsvormendebat (Hdt. 3.80-84) waarin Perzische edellieden debatteren...Show moreHoe denkt de geschiedschrijver Herodotus over de Atheense democratie? Om deze vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar het staatsvormendebat (Hdt. 3.80-84) waarin Perzische edellieden debatteren over wat de beste staatsvorm is: democratie, oligarchie of monarchie. Vervolgens kijk ik in hoeverre deze argumenten worden bevestigd dan wel weerlegd door de gebeurtenissen in de rest van de Historiën, met name de uitweidingen over Athene en Sparta. Hieruit kunnen we concluderen dat Herodotus weliswaar niets ziet in de monarchie (tirannie), maar ook erg sceptisch is over de democratie, omdat deze staatsvorm zeer veel kwalijke kenmerken deelt met de tirannie. Het volk gedraagt zich immers ook vaak als een soort tiran, zoals we zien in Herodotus' beschrijving van de Atheense geschiedenis, waarin de volksvergadering keer op keer slechte (vaak door geldzucht) ingegeven beslissingen neemt, zonder dat het hierover rekenschap hoeft af te leggen. Uiteindelijk doet de precieze staatsvorm er minder toe, meent Herodotus, dan het feit dat er een ordenend principe is, een nomos, zoals Sparta die kent, die de driften van de mensen en de machthebbers intoomt.Show less