Enkele jaren nadat Albert Einstein (1879-1955) zijn Speciale en Algemene Relativiteitstheorieën publiceerde, werd hij wereldwijd beschouwd als een grote beroemdheid. Hij zou in het collectieve...Show moreEnkele jaren nadat Albert Einstein (1879-1955) zijn Speciale en Algemene Relativiteitstheorieën publiceerde, werd hij wereldwijd beschouwd als een grote beroemdheid. Hij zou in het collectieve bewustzijn een enorm aanzien verkrijgen – een aanzien dat hij op dit moment, zo’n 100 jaar later, nog steeds niet verloren is. In 1919 werd Einstein uitgeroepen tot de nieuwe Newton, en bovendien werd hij in die jaren gezien als een soort icoon voor iedere poëet, architect, filosoof, kunstenaar of schrijver.1 Belangrijke begrippen waar hij in zijn theorieën steeds vragen over stelde waren tijd en ruimte, en deze begrippen waren in het begin van de twintigste eeuw eveneens in verschillende kunstuitingen aan verandering onderhevig.2 De relatie van de Speciale en Algemene Relativiteitstheorie van Einstein en de Kubistische schilderkunst wordt in de kunsthistorische literatuur vaak gelegd (bijvoorbeeld bij het beschrijven van de totstandkoming van de Demoiselles d’Avignon van Picasso).3 De invloed van Einsteins werk op abstract werkende, Russische kunstenaars wordt in deze literatuur echter minder vaak behandeld. Voor dit onderzoek wil ik me daarom voornamelijk richten op representanten uit deze groep kunstenaars, vertegenwoordigd door bijvoorbeeld Kazimir Malevich, El Lissitzky, en met een bijzondere aandacht voor Wassily Kandinsky. Ik zal proberen te achterhalen op welke manier begrippen en concepten uit de Speciale of Algemene Relativiteitstheorie te verbinden zijn met het oeuvre van deze groep kunstenaars, en op welke manier zij eventueel elementen uit Einsteins theorieën hebben proberen om te zetten in kunstwerken en –uitingen.Show less