De vraag die tijdens dit onderzoek centraal staat is: ‘welke voor- en nadelen op het gebied van begeleiding van spel ervaren onderwijsprofessionals uit de onderbouw bij het inzetten van spelend...Show moreDe vraag die tijdens dit onderzoek centraal staat is: ‘welke voor- en nadelen op het gebied van begeleiding van spel ervaren onderwijsprofessionals uit de onderbouw bij het inzetten van spelend leren in groep 3?’. Om antwoord te krijgen op deze vraag is er een literatuuronderzoek gedaan en zijn er 5 interviews afgenomen met onderwijsprofessionals, allen werkzaam op school x. Deze onderwijsprofessionals zijn allemaal betrokken bij de onderbouw van de basisschool. De uitkomsten van de interviews zijn gecodeerd en daaruit zijn de volgende uitkomsten gekomen. De onderwijsprofessionals gaven in de interviews aan dat zij over het algemeen positief zijn over het inzetten van spelend leren in groep 3. Een positieve houding van leerkrachten tegenover spelend leren is belangrijk bij het inzetten van spelend leren. De onderwijsprofessionals gaven ook aan dat zij spelend leren in groep 3 begeleiden op verschillende manieren, zij gaven aan te observeren, mee te spelen en impulsen te geven. Deze drie rollen zijn ook terug te vinden in de literatuur. Als voordeel van spelend leren gaven de onderwijsprofessionals aan goed leerlingen op hun eigen niveau te begeleiden. In de literatuur wordt vermeld dat om te differentiëren in de klas het belangrijk is om een stap terug te nemen als leerkracht en te observeren, dit wordt tijdens spelend leren vaak gedaan. Toch geven de onderwijsprofessionals ook aan dat het soms lastig is om in te schatten wanneer er impulsen gegeven moeten worden en wanneer de impulsen het spel juist onderbreken. Dit wordt ook bevestigd in de literatuur.Show less