Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
This thesis is an exploration of gender and gender categorization in chess. A sport that is different from most others in that it is a game of the brain rather than the physical moving body....Show moreThis thesis is an exploration of gender and gender categorization in chess. A sport that is different from most others in that it is a game of the brain rather than the physical moving body. However, this sport does see many gender inequalities, categorizations and excluding regulations also prevalent in other sports. Incorporating the stories of some of the most well known female chess players, transgender athletes and my own experiences and putting them in discussion with anthropological gender theory. This thesis argues that due to gender binary and gender essentialist notions we exclude people and keep gender differences alive even if they have no biological reason to. In doing so, I will follow and try to answer the guiding question; How does chess categorization expose our notions of gender in sport? I conclude with a note that chess could show a world in which we rethink the position and importance of gender in sport and look at other forms of categorization.Show less
Het Stoïcisme is een filosofische stroming, die beweert de sleutel tot geluk te hebben gevonden. Door te leven aan de hand van de vier deugden: wijsheid, moed, rechtvaardigheid en moderatie ...Show moreHet Stoïcisme is een filosofische stroming, die beweert de sleutel tot geluk te hebben gevonden. Door te leven aan de hand van de vier deugden: wijsheid, moed, rechtvaardigheid en moderatie (zelfbeheersing), zou men een gelukkiger leven moeten ervaren. In deze studie staat de volgende hoofdvraag centraal: “Wat is de relatie tussen het Stoïcisme en geluk?”. Daarnaast is de moderator ‘aantal keer per week dat iemand sport’ meegenomen in het onderzoek. Er werd verwacht dat er sprake zou zijn van een positieve relatie tussen het Stoïcisme en geluk, en dat deze relatie zou worden versterkt indien iemand vaker sport. Door middel van een online vragenlijst is informatie verzameld voor het moderatie-effect en de constructen Stoïcisme en geluk. De Stoïcisme Index Schaal is gebruikt om te meten hoe Stoïcijns iemand is. Geluk is gemeten middels de Generalized Anxiety Disorder (GAD)-vragenlijst en door te vragen hoe gelukkig iemand in het algemeen is. Er is een significant hoofdeffect gevonden, wat betekent dat er een positieve relatie bestaat tussen het Stoïcisme en geluk. Deze relatie bleek echter niet versterkt te worden door het aantal keer dat iemand per week sport. De tweede hypothese is dus niet significant. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat er niet genoeg onderscheid is gemaakt tussen de verschillende sporters. Denk hierbijaan het verschil tussen een duursporter versus krachtsporter, individuele sporter versus teamsporter en topsporter versus recreatiesporter. Mogelijk kan dit in toekomstig onderzoek worden meegenomen. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat er sprake was van een gelegenheidssteekproef en dat de vragenlijst online is afgenomen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Deze scriptie onderzoekt de verschuivende rol van narratief in de professionele basketbalwereld als gevolg van de opkomst van nieuwe media. Het doel is om te analyseren hoe de rol van atleten en...Show moreDeze scriptie onderzoekt de verschuivende rol van narratief in de professionele basketbalwereld als gevolg van de opkomst van nieuwe media. Het doel is om te analyseren hoe de rol van atleten en toeschouwers is veranderd en hoe dit heeft geleid tot een nieuwe ervaring en verspreiding van basketbalnarratieven. De centrale vraag van deze scriptie is: Hoe is de rol van narratief in de professionele basketbalwereld veranderd met de opkomst van nieuwe media? Via een literatuurstudie wordt de ontwikkeling van basketbalnarratieven door de jaren heen onderzocht, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan de invloed van sociale media. Er wordt geanalyseerd hoe basketbalverslaggeving is veranderd, van traditionele televisie-uitzendingen tot online streaming en sociale media. Gedurende dit onderzoek worden ontwikkelingen in het basketbalnarratief geanalyseerd aan de hand van verschillende literaire theorieën. De scriptie tracht hiermee de centrale vraag te beantwoorden door te onderzoeken hoe de opkomst van sociale media heeft geleid tot verschuivingen in het basketbalnarratief en een andere verspreiding van basketbalnarratieven. Er zal uiteindelijk worden gekeken naar hoe dit de totale basketbalervaring heeft veranderd.Show less
Sport is never just a game. In an imperial context, it connotes a host of ideals and values directly linked to foreign political authority. In treaty port Shanghai, competition between the city’s...Show moreSport is never just a game. In an imperial context, it connotes a host of ideals and values directly linked to foreign political authority. In treaty port Shanghai, competition between the city’s many national communities was similarly conceived of as a tool to strengthen foreign power. The practice of protest at international sports events by Shanghai’s Chinese population subverted these attempts and enabled protestors to undermine foreign legitimacy. This thesis applies the lens of political culture to examine how meaning was attached to protest at international sporting events and analyse how this was received by Shanghai’s foreign community. Sport has frequently been overlooked in the wider historiography of protest. However, an investigation of the practice of sports protest is highly relevant for providing valuable insights into the nature of social relations. While historians have generally assumed that Shanghai’s foreign society was insular, studying protest shows not only that there was significant contact, but that this was exploited for political aims. Sport provided a unique avenue for protest by encapsulating foreign rituals of rule, which could be spontaneously usurped to mount a symbolic challenge. Comparison with formal colonial contexts illustrates that sport as a channel for protest was shaped by Shanghai’s semi-colonial arrangement, illuminating the broader complexities and vulnerabilities of semi-colonial control.Show less