De relatie tussen Costa Rica en Nicaragua is één van wederzijdse interesse en fascinatie. In de laatste decennia heeft dit een nieuwe dimensie gekregen met een groeiende Nicaraguaanse...Show moreDe relatie tussen Costa Rica en Nicaragua is één van wederzijdse interesse en fascinatie. In de laatste decennia heeft dit een nieuwe dimensie gekregen met een groeiende Nicaraguaanse migratiebeweging naar Costa Rica. Dit fenomeen gaat samen met een focus op nationale identiteiten van beide partijen. In Costa Rica heeft dit geleid tot een focus op de eigen identiteit en een gevoel van bedreiging door de komst van de Nicaraguaanse 'ander'. Dit leidt tot stigmatisering en stereotypering van Nicaraguaanse migranten in Costa Rica. Dit fenomeen zal worden onderzocht aan de hand van Costa Ricaanse media.Show less
Dit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op...Show moreDit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op de vraag of stereotypen een ondermijnende werking kunnen hebben in de alternatieve representaties van Islamitisch extremisme. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal in het eerste hoofdstuk onderzocht worden hoe deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme proberen te ontsnappen aan stereotypering. Vervolgens zal er in het tweede hoofdstuk gekeken worden naar de manier waarop stereotypering bij te stellen valt binnen een postkoloniale context. En ten derde zal het laatste hoofdstuk zich richten op de manier waarop het huidige medialandschap van Islamitisch extremisme een rol speelt in de projecties van stereotypen van de toeschouwer zelf. Het corpus van dit onderzoek bestaat uit drie recente films (dat wil zeggen, na 11 september 2001) die met elkaar gemeen hebben dat zij over het onderwerp Islamitisch extremisme gaan. Om de ontsnapping aan stereotypering te onderzoeken zal er een analyse van Les Chevaux de Dieu (Nabil Ayouch, 2012) plaatsvinden, een film van Marokkaanse komaf over de omstandigheden waarin jonge Marokkanen in staat gesteld worden tot een terroristische aanslag over te gaan. Vervolgens zal een analyse van Les Hommes et les Dieux (Xavier Beauvois, 2010) zich richten op de manier waarop er in een postkoloniale context getracht wordt stereotypering bij te stellen. En ten slotte zal een analyse aan de hand van de filmstijl van de Franse film Hadewijch (Bruno Dumont, 2009) over een jong, streng Christelijk meisje die in aanraking komt met een extremistische moslim zich richten op de invloed van het medialandschap met en tot de projecties van stereotypering door de toeschouwer zelf. Deze drie films delen niet alleen hetzelfde onderwerp over Islamitisch extremisme, alle drie de films maken gebruik van stereotypering of het gebrek daarvan om een alternatieve representatie van Islamitisch extremisme aan te tonen.Show less