Deze scriptie bespreekt de periode waarin Sextus Pompeius en de republikeinen een burgeroorlog uitvochten tegen een politieke alliantie van Caesarianen die het Tweede Triumviraat werd genoemd. Het...Show moreDeze scriptie bespreekt de periode waarin Sextus Pompeius en de republikeinen een burgeroorlog uitvochten tegen een politieke alliantie van Caesarianen die het Tweede Triumviraat werd genoemd. Het doel was om te beantwoorden hoe succesvol de maritieme strategie van Sextus Pompeius was in de Middellandse zee tussen 43-38 v.Chr. Ter beantwoording van de vraag zijn de Romeinse Geschiedenis van Appianus, de Romeinse Geschiedenis van Cassius Dio, de Parallelle Levens van Plutarchus en een aantal munten, die in de afgebakende periode zijn geproduceerd onder het bewind van Sextus, onderzocht.Show less
Als gevolg van privatisering zijn hybride organisaties ontstaan, dit zijn organisaties met een publiek doel maar een private grondslag. In deze organisaties kunnen verschillende institutionele...Show moreAls gevolg van privatisering zijn hybride organisaties ontstaan, dit zijn organisaties met een publiek doel maar een private grondslag. In deze organisaties kunnen verschillende institutionele logica’s heersen, verschillende waardenstelsels. Als gevolg hiervan wordt in de literatuur twijfels getrokken bij de mate waarin publieke waarden geborgd kunnen worden bij een te grote nadruk op private waarden. De woningcorporatiemarkt staat onder druk. Aedes, de branchevereniging, en de Autoriteit Woningcorporaties spreken hun zorgen uit over de mate waarin corporaties hun publieke doel kunnen blijven volbrengen. Gekeken vanuit de 'social welfare logic' en de 'commercial logic' wordt in dit onderzoek lering getrokken hoe woningcorporaties omgaan met publieke en private waardestelsels bij hun strategie bepaling. Aandacht wordt gegeven aan de mogelijke gevolgen van concurrerende logica waarbij als tegenhanger een sterke bedrijfsidentiteit is gevonden. Daarnaast wordt onderzocht of participerende of niet-participerende discourses worden ingezet als afstemmingsvormen in de twee case-studies.Show less
De laatste jaren doen Nederlandse en andere Europese bedrijven weer volop zaken in China en India. China en India zijn opkomende economieën en Nederlandse bedrijven proberen de vruchten van deze...Show moreDe laatste jaren doen Nederlandse en andere Europese bedrijven weer volop zaken in China en India. China en India zijn opkomende economieën en Nederlandse bedrijven proberen de vruchten van deze uitbreidende markten mee te plukken. We zien echter dat China en India elk verschillende instituties hebben, wat leidt tot een verschillende manier van zaken doen. In China kan het voor een buitenlandse onderneming bijvoorbeeld door striktere regulaties relatief lastiger zijn om toe te treden tot de markt dan in India. Anderzijds kan investeren in China wel een stabielere investering zijn: zo investeert China relatief meer in infrastructuur dan India. Tegelijkertijd lijken de economieën van China en India op andere vlakken weer meer op elkaar: beiden zijn zo groot en kennen zo’n grote bevolking, dat zij hierdoor minder afhankelijk van de rest van de wereld zijn dan kleine economieën. De recente Nederlandse interesse in de markten van China en India gaat echter al verder terug dan de afgelopen decennia. Al vier eeuwen geleden zag de VOC het potentieel van de grote, maar onderling verschillende markten van China en India en probeerde zij hierop een strategie af te stellen. Hoe ging de VOC – het grootste bedrijf van de 17e eeuw – hier destijds mee om?Show less
Het uitgangspunt in dit onderzoek is de visie van generaal William C. Westmoreland over zijn functioneren als COMUSMACV in Vietnam. De vraag die centraal staat is: hoe heeft Westmoreland zijn eigen...Show moreHet uitgangspunt in dit onderzoek is de visie van generaal William C. Westmoreland over zijn functioneren als COMUSMACV in Vietnam. De vraag die centraal staat is: hoe heeft Westmoreland zijn eigen strategie en optreden verklaard en hoe hebben drie van zijn belangrijkste biografen dat gedaan? Dit betekent concreter gezegd in hoeverre deze drie biografen de visie zoals vastgelegd in A Soldier Reports onderschrijven. De historiografie over de Vietnamoorlog schetste een overwegend negatief beeld over Westmoreland, maar wellicht hadden zijn biografen meer waardering voor Westmoreland en zijn handelswijze in in Vietnam.Show less
In het najaar van 2013 verstrekte PvdA-minister Ronald Plasterk in Nieuwsuur verkeerde informatie over hoe Amerikaanse veiligheidsdiensten aan Nederlandse belgegevens kwamen. Hij deelde zijn fout...Show moreIn het najaar van 2013 verstrekte PvdA-minister Ronald Plasterk in Nieuwsuur verkeerde informatie over hoe Amerikaanse veiligheidsdiensten aan Nederlandse belgegevens kwamen. Hij deelde zijn fout niet met de Kamer, maar naar eigen zeggen wel met de commissie-Stiekem: een commissie die zich bezighoudt met geheime informatie van de AIVD. Dat bleek na een lek vanuit de commissie naar het NRC. Een schandaal leek onvermijdelijk en de politieke situatie werd breed uitgemeten in het nieuws. De hechte relatie die er bestaat tussen politiek en journalistiek kwam de betrokken politieke partijen goed van pas: zij kozen hun strategie en probeerden afhankelijk van hun doelstelling het schandaal uit te vergroten of juist te blokkeren. Het lek uit een geheime commissie is een ernstig feit en dat daar tot op de dag van vandaag niemand voor verantwoordelijk is gehouden ook. Als burgers en journalisten de strategieën van politieke actoren kennen, kunnen zij hen kritischer bekijken en bevragen. Daarom staat in dit onderzoek de vraag centraal welke strategieën van politici om de Stiekemgate te blokkeren of te amplificeren we terugzien in de media. De uitgevoerde analyse toont aan dat het mogelijk is om in deze casus strategieën van politici te achterhalen met behulp van een theoretisch model. Dit model gaat uit van twee hoofdstrategieën: een blokkadestrategie en een amplificatiestrategie. Deze twee vormen kunnen betrekking hebben op presentatie, verantwoordelijkheid en beleid. Om de criteria van deze strategieën te herkennen in uitspraken van politieke actoren, zijn de retorische technieken van politici onderzocht. Hiervoor is publiek beschikbaar materiaal geanalyseerd, waarin uitspraken van politici voorkomen. Door deze uitspraken aan de hand van het theoretisch analysemodel te beoordelen, zijn drie strategieën naar boven gekomen. De eerste is een presentatiestrategie met ethostechniek om het schandaal te blokkeren, die door zowel de PvdA als de VVD werd uitgevoerd. De tweede is een verantwoordelijkheidsstrategie met een logostechniek die D66 inzet. Tot slot volgt een verantwoordelijkheidsstrategie met behulp van een pathostechniek van de PVV. De vondst van deze strategieën toont een onzichtbare samenwerking aan tussen de PvdA en de VVD tijdens de aanloop naar en het verloop van de Stiekemgate. Het voorspellend theoretisch model houdt stand in het onderzoek naar deze casus. Door meerdere vergelijkbare analyses uit te voeren kan de bruikbaarheid van dit model worden getest. Als het model in vervolgonderzoek standhoudt, wordt het van toegevoegde waarde voor het vakgebied van de journalistiek.Show less
Er zijn twee verschillende verklaringen over wat de oorzaken zijn voor de houding die een partij aanneemt ten opzichte van Europese integratie: ideologie en strategie. Wanneer een partij haar...Show moreEr zijn twee verschillende verklaringen over wat de oorzaken zijn voor de houding die een partij aanneemt ten opzichte van Europese integratie: ideologie en strategie. Wanneer een partij haar standpunt baseert op ideologie komt dit voort uit de traditionele scheidslijnen op basis van religie, klasse en centrum-periferie (Marks & Wilson 2000, 434-436). Als een partij haar standpunt formuleert op basis van strategie dan is dit gebaseerd op electorale overwegingen zoals de standpunten van de (mogelijke) achterban en mogelijke coalitiepartners. Ook een combinatie van deze twee verklaringen wordt voorgesteld waar ideologie de algemene attitudes bepaalt en strategie het standpunt tegenover de huidige koers van de EU (Szczerbiak & Taggart 2008, 254-255). Dit onderzoek richt zich op de vraag wat bepalend is voor de standpunten van Nederlandse politieke partijen ten aanzien van Europese integratie ten tijde van de internationale economische crisis.Show less