Een veelvoorkomend probleem in de onderwijspraktijk: leerlingen rekenen opgaven uit zonder iets op te schrijven. Het niet-geschreven strategiegebruik neemt toe, terwijl dit in de rekenmethodes niet...Show moreEen veelvoorkomend probleem in de onderwijspraktijk: leerlingen rekenen opgaven uit zonder iets op te schrijven. Het niet-geschreven strategiegebruik neemt toe, terwijl dit in de rekenmethodes niet gestimuleerd wordt. In vergelijking met geschreven strategieën, zijn niet-geschreven strategieën minder accuraat en leiden deze tot meer fouten. Voor leerkrachten is het belangrijk om inzicht te hebben in patronen in strategiekeuze ten aanzien van bepaalde groepen, om zo optimale begeleiding te kunnen bieden. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of de factoren rekenvaardigheid en zelfvertrouwen voorspellende effecten hebben op de strategiekeuze bij deelopgaven bij groep 8-leerlingen in het reguliere Nederlandse basisonderwijs. De data werden verkregen vanuit het Peilingsonderzoek Rekenen-Wiskunde bij schoolverlaters in het (speciaal) basisonderwijs 2019 (N = 2134). Via binaire logistische regressies is gekeken of de mate van rekenvaardigheid effect heeft op strategiekeuzes. Met een moderatie is gekeken of de factor zelfvertrouwen intervenieert in deze mogelijke effecten. Op basis van de resultaten lijken er aanwijzingen te zijn dat, gecontroleerd voor geslacht, sterkere rekenaars meer geschreven en zwakkere rekenaars meer niet-geschreven strategiegebruik toepassen. Ook kiezen jongens vaker voor niet-geschreven strategieën dan meisjes. In het onderzoek zijn geen (modererende) effecten van zelfvertrouwen gevonden. Ondanks het feit dat er weinig significante effecten gevonden zijn, laat dit onderzoek de tendens zien dat niet-geschreven strategiegebruik relatief vaker gekozen wordt door zwakkere rekenaars, jongens en sterkere rekenaars die veel hoofdrekenen. De aanbeveling is dan ook dat bij deze groepen leerlingen het geschreven strategiegebruik meer gestimuleerd wordt door leerkrachten. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op losstaande effecten van rekenvaardigheid, invloeden van gebruikte rekenmethodes en strategiegebruik bij leerlingen in het speciaal basisonderwijs.Show less