In dit onderzoek wordt er gekeken naar hoe de lezers van De Correspondent aankijken tegen de subjectieve vertelvormen die het medium veelvuldig inzet. Er wordt gekeken naar de betrouwbaarheid van...Show moreIn dit onderzoek wordt er gekeken naar hoe de lezers van De Correspondent aankijken tegen de subjectieve vertelvormen die het medium veelvuldig inzet. Er wordt gekeken naar de betrouwbaarheid van deze vormen en of deze vormen ook gebruikt zouden kunnen worden in andere media volgens de lezers. Hierbij wordt er gekeken naar objectiviteit en subjectiviteit in de media en de huidige rol van die begrippen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wil ik laten zien hoe Kaufmans film Synecdoche - New York, die zich richt op de verwikkeling van de postmoderne notie van het simulacrum en de existentieel modernistische notie van...Show moreIn deze scriptie wil ik laten zien hoe Kaufmans film Synecdoche - New York, die zich richt op de verwikkeling van de postmoderne notie van het simulacrum en de existentieel modernistische notie van individuatie, een spanningsveld blootlegt waarin het subjectiviteitsbegrip centraal komt te staan. Vanuit de manier waarop film en filosofie samenwerken om deze verwikkeling te adresseren, wil ik uiteindelijk wijzen op een tekortkoming in het film-theoretisch debat die implicaties heeft voor het maatschappelijk discours over individuatie in een beeld/mediacultuur. Door te laten zien dat Synecdoche in gaat op het individuatieproces binnen een steeds verder gesimuleerde wereld beargumenteer ik dat de film uitnodigt het vraagstuk van het subject te hernemen.Show less
Om te voorkomen dat de inherent subjectieve ervaring van Minimal Art slechts omschreven wordt met persoonlijke en dus mogelijk arbitraire gevoelsoordelen, is voor dit onderzoek uitgegaan van het...Show moreOm te voorkomen dat de inherent subjectieve ervaring van Minimal Art slechts omschreven wordt met persoonlijke en dus mogelijk arbitraire gevoelsoordelen, is voor dit onderzoek uitgegaan van het soort ervaring dat tot stand komt door enkele concrete aspecten van het toeschouwerschap, zoals beweging, tijd en waarneming. Deze condities, allen extern aan het object, dienden als houvast om tot enkele concrete ijkmeters te komen waarmee de ervaring van Minimal Art te objectiveren valt. Ongeacht de focus op de ruimte, op het lichaam of op een groepering kunstwerken bij elkaar, blijken enkele aspecten ontegenzeggelijk van toepassing in een analyse van de ervaring. De verstreken tijd, de vereiste of gemaakte beweging en enkele formele aspecten blijken ontegenzeggelijk van belang in de ervaring van Minimal Art en zouden zodoende niet mogen ontbreken in een objectivering van de complexe ervaring van deze verder zo eenvoudige vormen.Show less