Verschillende wetenschappelijke studies tonen een relatie aan tussen zwakke taalvaardigheden en verhoogd agressief gedrag. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar het niveau van taalvaardigheid...Show moreVerschillende wetenschappelijke studies tonen een relatie aan tussen zwakke taalvaardigheden en verhoogd agressief gedrag. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar het niveau van taalvaardigheid van jongens in de leeftijd van acht tot en met twaalf jaar met een disruptieve gedragsstoornis (DG). Dit onderzoek analyseert of jongens met DG verbaal zwakker zijn dan jongens zonder DG en daarom baat zouden hebben bij taalinterventies om hun probleemgedrag te verminderen. Zowel de DG-groep als de controlegroep bestond uit 34 jongens. Zij waren tussen de acht en twaalf jaar oud. Het agressieniveau in beide groepen werd gecontroleerd met de subschaal 'Agressief gedrag' van de Child Behavior Checklist 6-18. Verder werden de subtests 'Begrippen en aanwijzingen volgen', 'Zinnen formuleren' en 'Woordassociaties' van de Clinical Evaluation of Language Fundamentals 4-NL gebruikt om respectievelijk taalbegrip, taalproductie en verbale vloeiendheid te meten. De subtest ‘Woordkennis’ van de Wechsler Intelligence Scale for Children III-NL werd gebruikt om woordenschat te meten. De resultaten toonden geen verschil in niveau van taalbegrip, taalproductie, verbale vloeiendheid en woordenschat tussen de jongens met DG en zonder DG. Er is dus geen verband gevonden tussen taal en agressie. Wellicht waren er mediërende of modererende factoren die de resultaten hebben beïnvloed. Limitaties van deze studie waren dat de participanten alleen Noord- en Zuid- Holland vertegenwoordigden, de steekproeven klein waren, de ouders in de controlegroep hoger opgeleid waren, de leeftijdscategorie beperkt was en bijna de helft van de kinderen met DG in een eenoudergezin woonde.Show less
BoekStart is een interventie die ouders stimuleert meer voor te gaan lezen en daardoor het taalbegrip van jonge kinderen bevordert. In Nederland is onderzoek uitgevoerd naar effecten van BoekStart...Show moreBoekStart is een interventie die ouders stimuleert meer voor te gaan lezen en daardoor het taalbegrip van jonge kinderen bevordert. In Nederland is onderzoek uitgevoerd naar effecten van BoekStart bij 36 ouders met een kindje (19 jongens en 17 meisjes) variërend in de leeftijd van 6 tot 9 maanden oud. Voor het onderzoek is er een vergelijking gemaakt tussen ouders uit de BoekStartgemeenten (N = 19) en niet-BoekStart gemeenten (N = 17). Per groep zijn ongeveer evenveel ouders geselecteerd met een hoog-, gemiddeld- en laagopleidingsniveau. Verwacht wordt dat het aantal woorden dat de ouder op een dag spreekt tegen het kind een mediator is tussen BoekStart en het taalbegrip van het kind. Ook wordt verwacht dat BoekStart het taalbegrip van kinderen bij ouders met een laag opleidingsniveau meer bevordert dan bij ouders met een gemiddeld- of hoog opleidingsniveau. De resultaten geven weer dat het opleidingsniveau van ouders significant samenhangt met het taalbegrip van het kind. Het taalbegrip van kinderen uit gezinnen met een hoog opleidingsniveau blijkt het meest te worden bevordert, in tegenstelling tot het taalbegrip van kinderen uit gezinnen met een laag opleidingsniveau. BoekStart hangt in deze studie echter niet samen met het taalbegrip van het kind. Stimulatie van talige activiteiten op jonge leeftijd is niet voldoende om het taalbegrip van deze kinderen te bevorderen. De mate waarin kinderen worden blootgesteld aan het voorlezen is namelijk ook afhankelijk van het opleidingsniveau van ouders en de daarmee samenhangende kwaliteit van de geletterde thuisomgeving.Show less