De Parijse occulte en symbolistische kringen stonden bekend om de traditionele waarden die zij propageerden tegen onder andere de feministen van het fin-de-siècle. Joséphin Péladan (1858-1918)...Show moreDe Parijse occulte en symbolistische kringen stonden bekend om de traditionele waarden die zij propageerden tegen onder andere de feministen van het fin-de-siècle. Joséphin Péladan (1858-1918) lijkt hierin geen uitzondering wegens zijn conservatieve, traditionele, en christelijke gedachtegoed. Maar heeft hij met Sémiramis wellicht zijn eigen misogyne tendens, en daarmee ook de bestaande stereo- en archetypen van zijn tijd doorbroken?Show less
Scriptie over de rol van theater in de ontwikkeling van een communistische partijcultuur in Nederland in de jaren dertig. Theater bij de Nederlandse communisten was voornamelijk terug te zien in de...Show moreScriptie over de rol van theater in de ontwikkeling van een communistische partijcultuur in Nederland in de jaren dertig. Theater bij de Nederlandse communisten was voornamelijk terug te zien in de vorm van Agitproptheater, het geen niet erg belangrijk was in de Nederlandse theatergeschiedenis maar wel voor de CPH.Show less
The Takarazuka Revue is the all-female theatre renowned for breaking gendered conventions and its ability to empower its fandom. Despite its well reputation, the Revue is in fact shockingly...Show moreThe Takarazuka Revue is the all-female theatre renowned for breaking gendered conventions and its ability to empower its fandom. Despite its well reputation, the Revue is in fact shockingly patriarchal. Through consult of existing literature and analytical research, this thesis shall dedicate itself to answering the research question: "Why is Takarazuka considered empowering by female fans despite being inherently patriarchal?"Show less