In dit onderzoek wordt getracht een antwoord te vinden op de vraag welke kansen leerkrachten zien in thematisch begrijpend leesonderwijs en wat zij nodig hebben om dit aan te bieden. Vanuit...Show moreIn dit onderzoek wordt getracht een antwoord te vinden op de vraag welke kansen leerkrachten zien in thematisch begrijpend leesonderwijs en wat zij nodig hebben om dit aan te bieden. Vanuit literatuur blijkt dat thematisch onderwijs voor- en nadelen kent. De voordelen zijn vooral onderwijsfilosofisch. Het grootste nadeel is de weinige evidentie rondom thematisch onderwijs. Belangrijke aspecten van begrijpend lezen, zoals woordenschat, achtergrondkennis en motivatie, kunnen verbeterd worden door thematisch onderwijs, mits de implementatie goed verloopt. Om te onderzoeken wat het onderwijspersoneel nodig heeft, zijn twee focusgroepen gehouden (n=10). De gemiddelde leeftijd was 34,66 en de werkervaring varieerde tussen 1 en 30 jaar. De transcripten zijn gecodeerd op vier thema’s; attitude, kennis, kunde en praktische zaken. De belangrijkste resultaten waren het lage competentiegevoel van de leerkrachten, de positieve houding t.o.v. thematisch begrijpend lezen, de behoefte aan bijscholing, schoolvisie en samenwerking. Daarnaast vonden de leerkrachten het moeilijk om rijke teksten en jeugdliteratuur in te zetten. Implicaties beschrijven het belang van de competentiegevoelens en zelfverzekerdheid van leerkrachten en pleiten voor de investering in professionalisering en scholing van de leerkrachten. Vervolgonderzoek is nodig om de effectiviteit van thematisch begrijpend leesonderwijs te bepalen en de verklaring te vinden voor het lage competentiegevoel van de leerkrachten.Show less