Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In het verleden werd nog wel eens beweerd dat kwaadaardige personages in het zeventiende-eeuwse toneel niet of nauwelijks zingen. Hoe zit dat met de toneelwerken van Theodore Rodenburgh? Het blijkt...Show moreIn het verleden werd nog wel eens beweerd dat kwaadaardige personages in het zeventiende-eeuwse toneel niet of nauwelijks zingen. Hoe zit dat met de toneelwerken van Theodore Rodenburgh? Het blijkt dat een significant deel van de zingende personages in zijn stukken wel degelijk slecht te noemen zijn en dat zij een vrij groot deel van de toneelliederen voor hun rekening nemen, al dan niet samen met één of meer andere, niet kwaadaardige personages. Wat is dan het beoogde effect van deze door kwaadaardige personages gezongen liederen op het zeventiende-eeuwse Schouwburgpubliek? Uit een retorische analyse blijkt dat er zeker niet sprake is van één, maar van een groot aantal effecten dat Rodenburgh op het oog leek te hebben.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In the thesis it is argued that the tableaux vivants had a great impact on the additional meaning a play could have. By interpreting Rodenburgh's "Vrou Iacoba" it becomes clear that meaning...Show moreIn the thesis it is argued that the tableaux vivants had a great impact on the additional meaning a play could have. By interpreting Rodenburgh's "Vrou Iacoba" it becomes clear that meaning originates both in text and the tableau vivant.Show less