Met het oog op de immer stijgende prijzen voor zowel Oude Meesters als moderne en hedendaagse kunst mogen kunstwerken dan wel een goede investering lijken, de Amerikaanse industriëlen van de Gilded...Show moreMet het oog op de immer stijgende prijzen voor zowel Oude Meesters als moderne en hedendaagse kunst mogen kunstwerken dan wel een goede investering lijken, de Amerikaanse industriëlen van de Gilded Age klampten zich krampachtig vast aan hun collecties nadat zij deze hadden verzameld. Hoewel zij hun verzamelingen, van Rembrandts en Raphaels tot oude boeken, kerkelijke relikwieën en Egyptische sarcofagen, tijdens hun leven graag weggaven aan de groeiende museumwereld onder het geliefde mom van filantropie en patronage, zijn er weinig voorbeelden uit het leven van de robbers barons dat zij kunst inkochten om het vervolgens met winst door te verkopen. Desalniettemin werden de collectie op verschillende manieren voor economische doeleinden gebruikt. Deze BA-scriptie onderzoekt het hoe en waarom van de grote kunstcollecties uit de Gilded Age en probeert de commerciële en economische motieven die hieraan ten grondslag liggen, ook de minder voor de hand liggende, bloot te leggen.Show less