Een stimulerende thuisomgeving biedt kinderen warmte, steun en veiligheid. De kwaliteit van deze thuisomgeving heeft gevolgen op emotioneel gebied. De mate van invloed van een slecht functionerende...Show moreEen stimulerende thuisomgeving biedt kinderen warmte, steun en veiligheid. De kwaliteit van deze thuisomgeving heeft gevolgen op emotioneel gebied. De mate van invloed van een slecht functionerende thuissituatie verschilt echter per individu. In deze studie is onderzoek gedaan naar intelligentie als modererende factor op de relatie tussen de kwaliteit van het gezinsfunctioneren en emotionele problematiek bij kinderen. Aan de studie deden 10 jongens en 25 meisjes mee in de leeftijd van twaalf tot zestien jaar. De intelligentie werd bepaald door het afnemen van de CFT. De kwaliteit van het gezinsfunctioneren werd gemeten met de FAD. De emotionele problematiek bij het kind werd gemeten met de SDQ. Bevindingen tonen een relatie tussen de kwaliteit van het gezinsfunctioneren en emotionele problematiek van het kind (r=.334, p=.050, N=35). Er werd geen relatie gevonden tussen het gezinsfunctioneren en de intelligentie van het kind (r=.010, p=.955, N=35). Ook de relatie tussen de intelligentie van het kind en de aanwezige emotionele problematiek bleek niet significant (r=.222, p=.199, N=35). Na het uitvoeren van een multipele regressie bleek intelligentie geen modererende factor op de relatie tussen de kwaliteit van het gezinsfunctioneren en emotionele problematiek bij het kind (R² =.16, F(2,32)=3.04, p=.062). Dit onderzoek laat zien dat de kwaliteit van het gezinsfunctioneren gerelateerd is aan emotionele problematiek bij het kind en dat intelligentie mogelijk een dubbele rol speelt in die relatie: hoge of lage intelligentie kan enerzijds als beschermende factor dienen, maar anderzijds een risicofactor zijn. Verder onderzoek zal aantonen bij welk intelligentieniveau meer vatbaarheid is voor emotionele problematiek.Show less