Er bestaat een verschil tussen materie en leven, tussen verstandelijke berekenbaarheid en het onmiddellijke ervaren van een gegeven geheel. In een tijd waarin quasiwetenschappelijke slagzinnen als ...Show moreEr bestaat een verschil tussen materie en leven, tussen verstandelijke berekenbaarheid en het onmiddellijke ervaren van een gegeven geheel. In een tijd waarin quasiwetenschappelijke slagzinnen als ‘depressie is een gebrek aan serotonine’ en ‘wij zijn ons brein’ meervoudig en onkritisch worden aangehaald, is het juist van belang om vanuit een filosofisch fundament de betekenisreductie te kunnen belichten, die zich mogelijk binnen zowel het academische als publieke denken voltrekt. Dat filosofische fundament wordt in dit werkstuk met name gezocht in een aantal manuscripten van Wilhelm Dilthey, waarin hij met het traditionele voorstellende denken van de Avondlandse filosofie breekt. Door basaal filosofische vraagstukken over tijd en betekenis te volgen binnen Dilthey's denken, komt een andere denkwijze aan bod die het reducerende materie-denken waar nodig weet te weerstaan, en als demarcatiecriterium kan gelden ten aanzien van betekenis en betekenisloosheid, onberekenbare levendigheid en manipuleerbare materie.Show less
In dit onderzoek is de vraag onderzocht in hoeverre er een relatie is tussen de tijd die vaders en moeders met hun kinderen doorbrengen en het prosociale gedrag van kleuters. Ook werd gekeken of...Show moreIn dit onderzoek is de vraag onderzocht in hoeverre er een relatie is tussen de tijd die vaders en moeders met hun kinderen doorbrengen en het prosociale gedrag van kleuters. Ook werd gekeken of het temperament en geslacht van de kleuter een modererend effect hebben op deze relatie. Het prosociale gedrag van de kleuter werd opgedeeld in de aspecten empathie en deelgedrag. Er werd een groep van 100 gezinnen geselecteerd vanuit het vier jaar durende longitudinale onderzoek ‘Boys will be boys?’. Om de hoeveelheid tijd die ouders met hun kinderen doorbrengen te meten is ouders gevraagd een vragenlijst in te vullen. Empathie van kleuters is gemeten met behulp van de My Child Questionnaire (Kochanska, DeVet, Goldman, Murray, & Putnam, 1994) en het deelgedrag van kinderen is geobserveerd tijdens een taak waarbij ze rozijntjes met hun oudere broer/zus moesten delen. Om het temperament van de kleuter te meten werd de Child Behavior Questionnaire door beide ouders ingevuld (Putnam, Garstein, & Rothbart, 2006). Uit meervoudige regressieanalyses kwam naar voren dat naarmate moeders meer tijd met hun kinderen doorbrachten vaders hun kleuter lager beoordeelden op empathie. Ook werd een marginaal significant interactie-effect gevonden tussen de tijd die moeder met haar kinderen doorbracht en het geslacht van de kleuter ten aanzien van geobserveerd deelgedrag van de kleuter naar de oudere broer of zus. De hoeveelheid tijd die moeders met hun kinderen doorbrachten was marginaal positief gerelateerd aan het deelgedrag van hun dochters en niet aan dat van hun zonen. Er zijn geen verbanden gevonden tussen de hoeveelheid tijd die vaders met hun kinderen doorbrachten en het prosociale gedrag van kleuters. Ook werd geen modererend effect gevonden van temperament van de kleuter. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de hoeveelheid tijd die moeders met hun kinderen doorbrengen een rol lijkt te spelen in de prosociale ontwikkeling van kleuters, en dan met name van dochters. Het blijft echter onduidelijk onder welke omstandigheden het meer tijd doorbrengen met de moeder nu een positief of negatief effect heeft op de prosociale ontwikkeling van kleuters. Nader onderzoek is dan ook nodig om de kwaliteit van de tijd die ouders met hun kinderen doorbrengen te onderzoeken.Show less
Een kritische bezinning op het ontwikkelde tijdsbegrip in de Kritik der reinen Vernunft aan de hand van de kritiek van de jonge Dilthey. Een navoltrekking van Kants transcendentale esthetica met...Show moreEen kritische bezinning op het ontwikkelde tijdsbegrip in de Kritik der reinen Vernunft aan de hand van de kritiek van de jonge Dilthey. Een navoltrekking van Kants transcendentale esthetica met bijzondere aandacht voor aanwijzingen voor de noodzaak van een belevingsfilosofische inzet ten aanzien van het tijdsbegrip.Show less
Om te voorkomen dat de inherent subjectieve ervaring van Minimal Art slechts omschreven wordt met persoonlijke en dus mogelijk arbitraire gevoelsoordelen, is voor dit onderzoek uitgegaan van het...Show moreOm te voorkomen dat de inherent subjectieve ervaring van Minimal Art slechts omschreven wordt met persoonlijke en dus mogelijk arbitraire gevoelsoordelen, is voor dit onderzoek uitgegaan van het soort ervaring dat tot stand komt door enkele concrete aspecten van het toeschouwerschap, zoals beweging, tijd en waarneming. Deze condities, allen extern aan het object, dienden als houvast om tot enkele concrete ijkmeters te komen waarmee de ervaring van Minimal Art te objectiveren valt. Ongeacht de focus op de ruimte, op het lichaam of op een groepering kunstwerken bij elkaar, blijken enkele aspecten ontegenzeggelijk van toepassing in een analyse van de ervaring. De verstreken tijd, de vereiste of gemaakte beweging en enkele formele aspecten blijken ontegenzeggelijk van belang in de ervaring van Minimal Art en zouden zodoende niet mogen ontbreken in een objectivering van de complexe ervaring van deze verder zo eenvoudige vormen.Show less