Volgens de huidige literatuur wordt verondersteld dat kinderen met stoornissen uit het Autistisch Spectrum (ASS) en verstoorde ontwikkeling van taal en Theory of Mind hebben (ToM). In dit onderzoek...Show moreVolgens de huidige literatuur wordt verondersteld dat kinderen met stoornissen uit het Autistisch Spectrum (ASS) en verstoorde ontwikkeling van taal en Theory of Mind hebben (ToM). In dit onderzoek is gekeken of taal en ToM samenhangen met een gebrekkige sociaal (wederkerig) gedrag, een criteria van ASS (DSM-IV-TR). Er is weinig informatie beschikbaar over hoe de criteria gedefinieerd in de DSM in relatie staan tot factoren als ToM en taal. ToM is in dit onderzoek gemeten met de SCVT, de taalvaardigheden met de CELF “Complexe Taalproductie”, CELF “Woordassociaties” en WISC “Woordassociaties”. Het sociaal gedrag is gemeten met de ADI-R. Er participeerden 35 kinderen tussen de 8 en 15 jaar gediagnosticeerd met ASS. De controle groep bestond uit 85 kinderen tussen de 9 en 14 jaar. De resultaten van dit onderzoek toonden aan dat kinderen met ASS een gestoorde ontwikkeling van ToM en taal hebben. Tegen de verwachtingen in hadden ToM en taal geen samenhang met het sociaal gedrag. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ToM gemeten met de SCVT niet altijd generaliseerbaar is naar het dagelijks leven. Daarnaast kunnen de taalvaardigheden van kinderen zich anders uiten in een testsetting in vergelijking met de alledaagse praktijk. Als laatste dient er ook rekening gehouden te worden met de psychometrische eigenschappen van de ADI-R, die wellicht een verband aantonen bemoeilijken.Show less