Dit artikel betreft de wordingsgeschiedenis van het achttiende eeuwse toneelstuk: "Anthonius Hambroek, of de belegering van Formoza" over de Nederlandse ervaring tijdens de zeventiende eeuwse...Show moreDit artikel betreft de wordingsgeschiedenis van het achttiende eeuwse toneelstuk: "Anthonius Hambroek, of de belegering van Formoza" over de Nederlandse ervaring tijdens de zeventiende eeuwse belegering van fort Zeelandia in het huidige Taiwan. Hierin wordt gekeken naar de invloed van het theaterbedrijf en de insteek van de auteur. Ook wordt een hoofdstuk gewijd aan een beoordeling of het stuk als oriëntalistisch beschouwd kan worden vanuit de bronnen en verslaglegging door de auteur Joannes Nomsz.Show less
Dit onderzoek is begonnen met de vraag hoe Pir Sultan Abdal wordt afgebeeld in een van de weinige producties dat specifiek gaat over zijn levensverhaal, namelijk de film van Remzi Jöntürk en het...Show moreDit onderzoek is begonnen met de vraag hoe Pir Sultan Abdal wordt afgebeeld in een van de weinige producties dat specifiek gaat over zijn levensverhaal, namelijk de film van Remzi Jöntürk en het toneelstuk van Erol Toy. De alevitische gemeenschap is er een die niet met een enkele definitie of theorie uit te leggen is, waardoor de nieuwsgierigheid naar deze gemeenschap toenam. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, is er eerst gedoken in de alevitische identiteit in de 20ste eeuw van Turkije. Daarna is Pir Sultan Abdal en zijn plek in de alevitische gemeenschap in de 20ste eeuw geanalyseerd. Vervolgens zijn de film en het toneelstuk met een kwalitatieve inhoudsanalyse geanalyseerd.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Welke intertekstuele transformaties zijn er te vinden in Joseph in Dothan en Joseph in Egypten (1641) van Joost van den Vondel en de verhalen in de Bijbel? Aan de hand van het schema dat Paul Claes...Show moreWelke intertekstuele transformaties zijn er te vinden in Joseph in Dothan en Joseph in Egypten (1641) van Joost van den Vondel en de verhalen in de Bijbel? Aan de hand van het schema dat Paul Claes in Echo's, echo's. De kunst van de allusie hiervoor opstelde zal in deze scriptie onderzoek gedaan worden naar deze vraag. Er wordt onder meer gekeken naar deletie, repetitie, substitutie en additie als intertekstuele transformaties op vormelijk en inhoudelijk niveau. Daarbij wordt er ook gezocht naar verklaringen voor de aanwezige intertekstuele transformaties.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie is onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van een emotional community rondom armoede in het treurspel Armoede van den graeve Florellus oft Lyden sonder wraeck van Cornelis de Bie....Show moreIn deze scriptie is onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van een emotional community rondom armoede in het treurspel Armoede van den graeve Florellus oft Lyden sonder wraeck van Cornelis de Bie. De hoofdvraag luidt als volgt: Welke elementen in Armoede vanden Graeve Florellus oft Lyden sonder wraeck (1671) van Cornelis de Bie wijzen op een emotional community rondom de zeventiende-eeuwse armenzorg in Lier? Paragraaf 1 behandelt tekstinterne aanwijzingen voor een dergelijke emotional community. De tweede paragraaf gaat in op tekstexterne argumenten. Bij dit alles wordt de emotional communities-theorie van Barbara Rosenwein als leidraad gebruikt, die deze gemeenschappen omschrijft als 'groups in which people adhere to the same norms of emotional expression and value – or devalue – the same or related emotions' en als ‘group[s] in which people have a common stake, interests, values, and goals'. In deze scriptie blijkt dat in Armoede van den graeve Florellus een emotional community aan te wijzen isdoor de manier waarop armen - en dan met name de bedelaars - gerepresenteerd worden en door de manier waarop over emoties als barmhartigheid en naastenliefde gesproken wordt.Show less
Theater is een kunstvorm die het meeste effect heeft in de uitvoering. In de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw was theater het genre bij uitstek dat ingezet werd door overheden en door...Show moreTheater is een kunstvorm die het meeste effect heeft in de uitvoering. In de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw was theater het genre bij uitstek dat ingezet werd door overheden en door opiniemakers om de gemoederen te beïnvloeden. In de Nederlanden waren het de rederijkers die deze rol op zich namen en de grootschalige stedelijke evenementen organiseerden. Rederijkerstoneel stond garant voor spektakel, maar maakte tegelijk ook een duidelijke ontwikkeling door van vertogen naar vertonen. Maar daar ligt ook meteen het grootste probleem: hoe kun je een uitvoering analyseren die vierhonderd, vijfhonderd of zelfs zeshonderd jaar geleden heeft plaatsgevonden? Hoe kun je het effect van deze grootscheepse ondernemingen herkennen en duiden? En is het dan vervolgens mogelijk om een ontwikkeling in toneelpraktijk in kaart te brengen? Het antwoord op al deze vragen lijkt zo gegeven: dat is onmogelijk. In deze masterscriptie staan juist deze vragen centraal. Het is het doel van deze scriptie om 1) op zoek te gaan naar aanknopingspunten voor de emotionaliteit, en dus het effect, van rederijkerstoneel en de daarbij behorende toneelpraktijk. 2) de veranderingen en constanten in de toneelpraktijk tussen middeleeuwen en vroegmoderne tijd te herkennen en te duiden wat betreft de uitbeelding van emoties 3) uiteindelijk de vraag te beantwoorden emotie in Nederlandstalig toneel werd vormgegeven in de overgang tussen middeleeuwen en vroegmoderne tijd.Show less