Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Deze scriptie gaat over hoe Baudri van Bourgueil (1046-1130) Ovidius' ballingschapsgedichten (de Tristia en Epistulae ex Ponto) recipieert in zijn poèmes 97 en 98. Mijn onderzoek maakt de receptie...Show moreDeze scriptie gaat over hoe Baudri van Bourgueil (1046-1130) Ovidius' ballingschapsgedichten (de Tristia en Epistulae ex Ponto) recipieert in zijn poèmes 97 en 98. Mijn onderzoek maakt de receptie in drie stappen inzichtelijk, te weten 'selectie', 'interpretatie' en 'toe-eigening'. Eerst wordt gekeken op welke elementen uit Ovidius' ballingschapsgedichten Baudri nadruk vestigt, bijvoorbeeld door hem letterlijk te citeren. Door de vergelijking tussen de gedichten van Baudri en Ovidius worden ook al enkele verschillen tussen de twee schrijvers duidelijk. In de tweede instantie wordt gekeken hoe Baudri kennis over Ovidius vergaarde en hoe hij diens gedichten onder ogen kreeg in de hoge middeleeuwen. Tenslotte wordt onderzocht wat Baudri's motieven geweest kunnen zijn om Ovidius na te volgen. Dit laatste hoofdstuk maakt de receptiepuzzel compleet en laat zien hoe Baudri de eeuwenoude gedichten naar zijn eigen hand zette.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
This thesis charts Ovidian references to Daedalus, the archetypal craftsman, made in and around the poet's 'own' exile. Analysis reveals several strong parallels between the artists (the poetic...Show moreThis thesis charts Ovidian references to Daedalus, the archetypal craftsman, made in and around the poet's 'own' exile. Analysis reveals several strong parallels between the artists (the poetic persona and his mythical character): firstly, and most simply, they are innovative; they also reside in hated exile; they suffer oppression by authority; they advise 'moderation' to their ‘children’; they grieve and repudiate their arts; yet literary immortality brings some sort of consolation. Considering these rich parallels, this thesis states the case for a strong analogy between the two that effectively adds layers of significance to Ovid's own status as an artist - one who can both fly and fall. This leads further to a reflection on 'why', and on what effects this might produce. This thesis suggests poetic self-aggrandisement, the evocation of sympathy, and also a deeper poetological point about how one subjectively adopts/responds to such techniques in reading and being read as an artist/audience.Show less