Er is een landelijk significant effect van het gebruik van Twitter/X op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat krijgt tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. In deze studie zal worden nagegaan...Show moreEr is een landelijk significant effect van het gebruik van Twitter/X op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat krijgt tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. In deze studie zal worden nagegaan of dit ook geldt tijdens gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraadsverkiezing van 2022 wordt als steekproef genomen. Hierbij zal ook het type tweets dat politici uitzenden, politiek of persoonlijk, worden meegenomen in de analyse. Hiervoor is een steekproef genomen uit de drie provincies uit de Randstad: de gemeente Capelle aan den IJssel (Zuid-Holland, 33 raadszetels), gemeente Haarlem (Noord-Holland, 39 raadszetels) en gemeente Utrecht (Utrecht, 45 raadszetels). De resultaten tonen aan dat er geen significant verband is tussen Twittergebruik en voorkeurstemmen in gemeenteraadsverkiezingen. Lijstpositie en of de kandidaat een vrouw is blijken, zoals eerder onderzoek ook reeds heeft uitgewezen, de belangrijkste voorspellers voor het behalen van voorkeurstemmen.Show less
De manier waarop journalisten zich profileren is sinds de komst van sociale media sterk veranderd. Waar zij voorheen geacht werden om afstand tot onderwerpen en verhalen te behouden, is het...Show moreDe manier waarop journalisten zich profileren is sinds de komst van sociale media sterk veranderd. Waar zij voorheen geacht werden om afstand tot onderwerpen en verhalen te behouden, is het tegenwoordig vanzelfsprekend dat journalisten zich geopinieerd uitspreken en persoonlijke informatie delen op sociale platformen als Twitter en Instagram. Dit duidt op een verandering in de traditionele journalistieke waarden. Een verklaring hiervoor is, volgens de literatuur, de normalisatie van een nieuwe medialogica binnen de journalistiek, waaruit de wens ontstaat om een personal brand op te bouwen. Dit zou journalisten namelijk talloze economische, activistische en egocentrische voordelen opleveren, die zij in een tijd van toenemende concurrentie en economische crisis hard nodig hebben. Vooral freelance journalisten zouden hierbij gebaat zijn, omdat zij aan de hand van een succesvol online brand gemakkelijker opdrachten kunnen verkrijgen. Deze scriptie onderzoekt middels kwalitatieve interviews met tien freelance journalisten en een inhoudsanalyse van hun sociale profielen op welke manier zij zich profileren, hoe zij hun keuzes in hun online activiteiten motiveren en hoe zich dit relateert tot traditionele journalistieke waarden als ‘objectiviteit’, ‘transparantie’ en ‘autonomie’. De resultaten van dit onderzoek vormen een uitgebreide typering van het online gedrag van freelance journalisten en hun opvattingen over sociale media. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de respondenten de traditionele journalistieke waarden niet zo zeer herdefiniëren, maar dat er onder hen wel duidelijke verschuivingen te zien zijn in de prioritering van de journalistieke waarden. Dit betekent dat waarden als ‘autonomie’ en ‘transparantie’ tegenwoordig belangrijker worden geacht dan waarden als ‘objectiviteit’ of ‘onpartijdigheid’. Met een nieuw paradigma als ‘constructieve journalistiek’ wordt de verschuiving van deze waarden verklaard en gerechtvaardigd. Daarnaast wijzen de respondenten op het vervagen van de conceptuele grenzen van de journalistiek en benadrukken zij het belang van subcategorieën binnen het werkveld. Zo heeft de specifieke journalistieke functie waar een journalist zich mee identificeert belangrijke implicaties voor de hantering van journalistieke normen en waarden. Toch blijkt personal branding voor alle respondenten niet het belangrijkste doel van hun sociaalmediagebruik, waardoor de invloed op de journalistieke waarden beperkt blijft.Show less
The relief of Palestinian refugees has been handled by the United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees (UNRWA) since the 1950s to our days. Over seven decades of existence, the...Show moreThe relief of Palestinian refugees has been handled by the United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees (UNRWA) since the 1950s to our days. Over seven decades of existence, the agency has been under various criticisms for its unconditional commitment to Palestinian refugees on the one hand, and for its failures to address the refugees’ issue on the other. As a result, the agency is often represented as an obstacle to the resolution of the Israeli-Palestinian conflict by some and as an essential part of the solution by others. The aim of the present study is therefore to investigate the discourses employed by influential stakeholders to participate in the construction of a public discourse on UNRWA’s activities. Moreover, building on the public sphere conceptualized by Habermas, many have argued that the emergence of new technologies and globalized communications revolutionized the public debate, making it transnational. In this sense, social networking platforms like Twitter constitute actual parts of the digital public sphere where “social-influencers” compete to impose their interpretation of the public debate and to strengthen existing narratives. Using qualitative discourse analysis, this paper describes the diversity of strategies employed by certified users to participate in reputation narratives as well as the type discourse associated with their position in the public sphere.Show less
Previous studies suggested that Spanish colonisers imposed their northern-based beliefs and ideas, including the Christian religion and cisnormativity, on their occupied territories under colonial...Show morePrevious studies suggested that Spanish colonisers imposed their northern-based beliefs and ideas, including the Christian religion and cisnormativity, on their occupied territories under colonial rule. This thesis aims to determine whether colonial legacies still influence the perceptions among present-day Mexican Twitter users. Specifically, it addresses the ways in which the muxe, a third gender among the Zapotec community, are perceived. To test the hypothesis, 112 tweets, including 37 visual objects, were examined using a mixed-methods approach. All tweets were written in Spanish and published between January 1, 2021, and April 30, 2022. The sample (n=112) has been coded and analysed with the software program ATLAS.ti. The results showed that the majority (59.82%) of the authors demonstrated cisnormativity by misgendering the muxe, and little more than one-fifth (20.54%) exercised epistemological colonisation through the misusage of northern-based terminology. Correspondingly, 40.18% of the authors correctly adopted non-biased muxe descriptions, such as third gender. Interestingly, three of the six videos explicitly touched upon how colonialism altered Mexican attitudes towards the muxe. Considering previous literature, the results of this thesis suggest that colonial legacies affect to some extent the ways in which contemporary Mexican Twitter users perceive muxes as gender identity. However, since the results demonstrated no definitive agreement, no firm conclusion can be drawn about the hypothesis. By applying statistics, further research might be conducted to confirm the significance of these results.Show less
Understanding how to safely navigate and reside in online spaces such as the Twitter sphere is becoming increasingly complex, with hate speech on the rise and a lack of regulation in place to...Show moreUnderstanding how to safely navigate and reside in online spaces such as the Twitter sphere is becoming increasingly complex, with hate speech on the rise and a lack of regulation in place to prevent harmful discrimination. To date, research findings suggest that heightened emotionality can greatly impact our behaviour towards outgroups, exposing our automatic biases and affecting our cognitive abilities. It has been suggested that cultural diversity awareness moderates this, by elevating acceptance and openness to experience. This research aims to investigate the relationship between emotionally charged tweets, race, and friendliness judgements, and whether cultural diversity awareness predicts lower racial bias. The study was conducted online, with 53 Caucasian female participants completing the experimental task, in which 240 trials of positive/neutral/negative emotionally charged Tweets were shown followed by a Black or White face. Participants were requested to provide a friendliness judgement on a rating scale of 1-5 while the face was displayed. Subsequently, participants were directed to a cultural diversity awareness questionnaire. Results revealed that individually, race and emotionality do have an effect on friendliness judgements, with Black faces being perceived as more friendly than White faces (which contrasted the original hypothesis), and with positive tweets leading to higher friendliness scoring. However, no significant effect was found for the interaction of these two variables. Cultural diversity awareness was found to correlate negatively with racial bias. Future directions on how to further investigate the relationship between the variables are discussed in relation to the findings.Show less
This thesis aims to answer the question how are tweets used to represent female politicians in social media discourse? I will utilise the critical discourse analyses (CDA) method to analyse...Show moreThis thesis aims to answer the question how are tweets used to represent female politicians in social media discourse? I will utilise the critical discourse analyses (CDA) method to analyse language used in context of tweets. Gender bias is the behaviour that shows a favouritism towards one gender over the other. I will firstly present the literature that has been published previously, before moving on to the theoretical framework, looking at the theory of gender bias and women’s empowerment. This thesis will focus on the Netherlands as a case study, with Sigrid Kaag and Rob Jetten providing the qualitative sample. The Netherlands was chosen as research is lacking on European countries, while the Netherlands has one of the highest rates of women legislators. Choosing two politicians who both have prominent positions in the political party D66, with different genders will allow the research to ascertain if there is a difference in tweets that mention Sigrid Kaag and Rob Jetten. In conclusion, the thesis shows that language used in tweets constitute a gender bias towards the female politician Kaag.Show less
Social media platforms have become critical components of rebel groups’ communication channels. While discussions on rebels’ social media presence usually centre around issues of violence and...Show moreSocial media platforms have become critical components of rebel groups’ communication channels. While discussions on rebels’ social media presence usually centre around issues of violence and disruption, mounting evidence exists pinpointing the non-violent tactics rebel actors employ online. Interested in how social media use contributes to the ability of established rebel groups to project, cultivate, and negotiate favourable online personas internationally, this research project offers an exploratory case study analysis of the 5-day long #AskHamas Twitter campaign that Islamic resistance movement for Palestinian liberation Ḥarakat al-Muqāwamah al-ʾIslāmiyyah - commonly known as Hamas, conducted in March 2015. A mixed method approach combining social network analysis and empathic close-text reading was employed to reconstruct the international reception of the online event. Framing the Twitter campaign conceptually as an instance of public relations (PR) management, findings substantiate that the #AskHamas Twitter event allowed Hamas to establishing direct, and relevant relations with its targeted Western audience. At the same time, evidence pinpoints the ultimate dependency of online campaigns on the willingness of targeted audience to engage seriously. In case of #AskHamas, meaningful exchange with Hamas was obstructed by deliberate trolling, mocking and ridiculing on parts of participating. Evidence collected in this study implicates the urgency to overcome violence-fixation in Western understandings of rebel actors, and the necessity to contextualise identified rebel online communication practices to their socially mediated context of creation and dissemination.Show less
This thesis studies how did top digital news media channels, CNN, and Fox News, frame news content pertaining to the U.S.-Mexico border crisis of 2019 via social media platform Twitter, making a...Show moreThis thesis studies how did top digital news media channels, CNN, and Fox News, frame news content pertaining to the U.S.-Mexico border crisis of 2019 via social media platform Twitter, making a comparison between the two media channels. Furthermore, this thesis analyzes to what extent, if at all, do the CNN and Fox News portrayals of the topic reflect the rising political polarization in American society. The primary objective of this study is to examine the difference in news framing between news outlets on the aforementioned topic, and understand their role and implications for political polarization in the U.S. This objective will first be addressed through a systematic review of the available literature, aiming to provide a comprehensive insight into the matter from a purely theoretical standpoint, and secondly by means of a comparative case study examining digital news content based on news framing analysis theory. This thesis aims to contribute to the fields of politics, political communications, and mass communications, with a particular focus on the study of news framing.Show less
Protests flared up in Iran in November 2019. The sheer amount of people reminded me of the protests a decade earlier surrounding the 2009 presidential elections. Back then, the so-called Twitter...Show moreProtests flared up in Iran in November 2019. The sheer amount of people reminded me of the protests a decade earlier surrounding the 2009 presidential elections. Back then, the so-called Twitter Revolution was instigated when, according to many, the elections were conducted in a fraudulent manner. The emphasis had been placed on the role of Twitter in the international media caught my attention. After conducting a literature review I came up with the research question: To what extent has Twitter played a role in the mobilisation processes of the 2009 Iranian Green Movement? Both primary source Twitter data and multidisciplinary secondary sources have been consulted to try answer this question. This research has delved into the obscure world of mass mobilisation within a highly regulated public sphere. It has spent equal time analysing both sides of the debate surrounding the influence of Twitter on the Green Movement. When looking at the events surrounding the tragic death of Neda Agha-Soltan, one must conclude that Twitter has most certainly played a role in the mass-dispersion of information during the Green Movement. However, one also cannot ignore the successful suppression of the Green Movement. In short, not the outside researchers but the people of Iran themselves have the ability and knowledge to explain their efforts behind their fight against oppression.Show less
Dit onderzoek bestudeert hoe opiniërend Britse journalisten de brexit op Twitter verslaan, als onderdeel van de grotere discussie omtrent de toepassing van de objectiviteitsnorm in de 21 ste -...Show moreDit onderzoek bestudeert hoe opiniërend Britse journalisten de brexit op Twitter verslaan, als onderdeel van de grotere discussie omtrent de toepassing van de objectiviteitsnorm in de 21 ste - eeuwse digitale journalistiek. Als meest gebruikt sociaal medium onder mensen die geïnteresseerd zijn in nieuws in het algemeen, en onder journalisten in het bijzonder, heeft Twitter een bijzondere plaats verworven in het journalistieke landschap. Hoewel het medium nog altijd een betrekkelijk nieuw fenomeen is, heeft de wetenschap in toenemende mate aandacht voor Twitter. Met name het delen van persoonlijke overtuigingen op Twitter en wat dit betekent voor het online toepassen van de objectiviteitsnorm heeft tot grote discussie geleid. 9.114 tweets van 58 politieke journalisten (werkzaam voor Britse kwaliteitskranten) werden daarom aan een uitgebreide inhoudsanalyse onderworpen, om zo een meer gedetailleerd antwoord te formuleren in welke mate persoonlijke overtuigingen een rol spelen in de verslaggeving op Twitter. Deze inhoudsanalyse wijst vooral op een opvallend verschil tussen de theoretische waarde die nieuwsorganisaties, journalisten en het publiek aan de objectiviteitsnorm toekennen, en hoe journalisten de objectiviteitsnorm op Twitter toepassen.Show less
Research master thesis | Asian Studies (research) (MA)
open access
On the 17th of April 2019, Indonesia held the general elections. The President Joko Widodo (“Jokowi”) won 55,5% of the vote, beating the former general Prabowo Subianto representing Gerindra Party...Show moreOn the 17th of April 2019, Indonesia held the general elections. The President Joko Widodo (“Jokowi”) won 55,5% of the vote, beating the former general Prabowo Subianto representing Gerindra Party for the second time, the first in 2014. Less than two weeks after the victory, the re-elected President announced its intention to relocate the nation's capital from Jakarta, located in Java island, to a greenfield site on the island of Kalimantan. In this thesis, I use Twitter communication emanating from the Indonesian Ministry of National Development Planning and the office of the President to dissect the official rationale for this historic initiative and to investigate on the political and ideological discourse surrounding it. What is the Indonesian government trying to achieve through this project? What ideals and political priorities does it reflect? Is there consistency in the official discourse? My analysis is both quantitative and qualitative; it is quantitative because I used large numbers of tweets to measure the frequency which a variety of terms is used to describe both the desirable characteristics of the new capital, and the undesirable aspects of the old one. It is partly qualitative because I investigated and critically reflected on the results found on Twitter to understand better the motifs behind the decision of moving the capital, and be able to answer my research questions. The results show that Jakarta has been abandoned because it does not represent the Indonesian aspirations of modernity, reflected on the smart, sustainable and green imaginaries that the new capital will promote. Indeed, the tweet analysis revealed that these three elements are the most desirable features for the new capital of Indonesia and are the emblem of the type of modernity and progress that the Indonesian government is aspiring to. This is confirmed by the fact that the mentions to smart, green and sustainable are not clear nor justified. These terms appear to be used as buzzwords, almost as if it they were interchangeable. In conclusion, I argue that these features are all instrumental for expressing modernity and progress (Maju). This is the real objective of the government. “The city of dreams”, as I renamed it, imagines a flawless and perfect city, symbol of the progress of the whole country; the truth is that it is only a symbol, and the country will not progress in smartness, greenness, sustainability and equality if not through real policies and measures that tackle the local problems. Besides these attributes, the government claimed that the new capital would bring to more regional equality and economic growth. In this regard, the Indonesian government has also tweeted about Brasilia and its similarities with the new Indonesian capital, praising the design and the outcome of the project; like Brasilia, the new capital is seen as a means to cope with ongoing economic imbalance among the different regions of Indonesia. Although regional equality is, of course, an issue that the government needs to tackle, the increase of GDP outside Java will not benefit the whole population unless there is a real will to tackle inequality not only geographically but also across income groups. Besides, it is essential to remember that the gap between the rich and the poor in Jakarta is substantial and moving the capital will not represent a solution to this problem. Furthermore, the comparison with Brasilia was fundamental to notice a crucial vii paradox in the project of Ibu Kota Baru: by promoting a modern and futuristic capital, Ibu Kota Baru implicitly indicates a refusal of existing conditions of Indonesia, just as like Brasilia did. To conclude, it is important to mention that this thesis is about ideology. In essence, it does not seek to analyse the hidden personal interests and oligarchic business strategies on the project of the capital, although this has been briefly pointed out. The ultimate aim is to dissect the official rhetoric and rationale that surround this project to find the political ideals and desirable features that the project reflects, and inconsistencies in the discourse.Show less
In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar hoe Nederlandse journalisten amateurbeeldmateriaal van sociale media verifiëren. Dit gebeurt aan de hand van het onderzoek dat Brandtzaeg et. al (2016)...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar hoe Nederlandse journalisten amateurbeeldmateriaal van sociale media verifiëren. Dit gebeurt aan de hand van het onderzoek dat Brandtzaeg et. al (2016) deden. Zij onderzochten de manier waarop journalisten uit verschillende Europese landen materiaal van sociale media verifiëren en daarnaast brengen ze ook in kaart hoe deze journalisten dit materiaal zien en benaderen. Daarnaast doen de journalisten in het onderzoek van Brandtzaeg et. al aanbevelingen voor hoe het verificatieproces beter kan. De vragen die in dit onderzoek worden beantwoord, zijn dan ook voor een deel rechtstreeks afgeleid van hun onderzoek, maar dan toegespitst op amateurbeeldmateriaal van sociale media. Zeker in crisissituaties is de informatie en het (beeld)materiaal dat op sociale media te vinden is voor veel journalisten inmiddels al een zeer belangrijke bron (Rauchfleisch 2017, p.1). Dat maakt het relevant om te onderzoeken of en hoe Nederlandse journalisten dit materiaal verifiëren. Ten eerste voor de journalisten zelf, maar ook voor de nieuwsconsument. Dit onderzoek wil aantonen hoe de verificatie van amateurbeeldmateriaal van sociale media bij nieuwsorganisaties in zijn werk gaat en dus kan de consument zich op basis daarvan ook afvragen hoe kritisch hij zelf moet kijken naar materiaal van amateurs dat door journalisten wordt gebruikt. Hiertoe is de volgende onderzoeksvraag gebruikt: Hoe verifiëren journalisten amateurbeeldmateriaal van sociale media? Het onderzoek is zowel met een kwalitatieve als een kwantitatieve methode uitgevoerd. Het kwalitatieve deel bestaat uit semi-gestructureerde interviews, die zich richten op het verificatieproces en de waarde die journalisten hechten aan dat proces. Er wordt gereconstrueerd of en hoe journalisten beelden van sociale media verifiëren, en hoe belangrijk zij verificatie in dit opzicht vinden. De vragen zijn grotendeels afgeleid van het onderzoek van Brandtzaeg et. al (2016, p. 327). De kwantitatieve gegevens komen voort uit een enquête en hier gaat het over de algemene houding van journalisten ten opzichte van amateurbeelden afkomstig van sociale media. Het geeft een beeld van de waarde die de journalisten aan amateurbeelden toekennen en hoe vaak zij deze gebruiken. De enquête werd voorafgaande aan het interview door de journalist ingevuld. De interviews vormen verreweg de belangrijkste bron van informatie waaruit de conclusies in dit onderzoek worden getrokken. De gegevens uit de enquête dienen vooral als nuttige ondersteunende achtergrondinformatie. Er zijn in dit onderzoek 12 journalisten geïnterviewd en geënquêteerd, werkzaam bij verschillende media. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat de Nederlandse journalisten in dit onderzoek allemaal in meer of mindere mate gebruik maken van sociale media voor hun werk. Amateurbeeldmateriaal maakt daar een deel van uit. Zij gebruiken dit materiaal minder vaak dan materiaal van sociale media in het algemeen, maar toch zeker nog regelmatig. De verificatie van amateurbeeldmateriaal van sociale media is naar de mening van de respondenten essentieel en ook belangrijker dan de verificatie van ander materiaal. Dit komt vooral voort uit de angst dat dit beeldmateriaal gemanipuleerd kan worden. De angst voor manipulatie van het beeldmateriaal wordt door de respondenten in dit onderzoek breed gedeeld. Dit betekent niet dat de journalisten altijd overgaan tot de verificatie van het materiaal. Tijdsdruk is een aspect dat in dit geval vaak voorbij komt als verklaring. Journalisten willen iets graag brengen, en maken dan de afweging dat verificatie niet nodig is. Er wordt in zo’n geval dan vaak afgegaan op het eigen gevoel, een journalistieke ‘gut feeling’. In het verificatieproces maken de journalisten vooral gebruik van verificatiemethoden die als traditioneel kunnen worden gezien. Verificatietools die hiervoor beschikbaar zijn, vinden bij de journalisten in dit onderzoek amper aftrek. De respondenten deden wel aanbevelingen voor het ontwikkelen van tools, die er vooral op neerkwamen dat tools die de journalisten tijd en moeite besparen in het proces, gewenst zijn.Show less
De opkomst van het internet en specifiek sociale media hebben voor veranderingen gezorgd binnen de journalistiek. Door middel van het internet kan het publiek steeds makkelijker in contact komen...Show moreDe opkomst van het internet en specifiek sociale media hebben voor veranderingen gezorgd binnen de journalistiek. Door middel van het internet kan het publiek steeds makkelijker in contact komen met journalisten. Ook ieders mogelijkheid om vrijelijk op het internet te kunnen publiceren heeft het journalistieke werk veranderd. Bovendien hebben de journalist en diens organisatie niet langer een monopolie op de verspreiding van het nieuws. Als gevolg van deze veranderingen is de networked journalist ontstaan. De traditionele journalistieke structuur maakte plaats voor openheid en interactiviteit die het internet biedt, hoewel de kernkarakteristieken van de journalistiek – waaronder haar maatschappelijke functie en het analyseren en filteren van nieuws – bleven bestaan. Journalist en burger werken toenemend samen aan het journalistieke product. Het sociale mediaplatform Twitter is een voorbeeld van hoe dit networked journalism zich kan manifesteren. Het platform biedt de mogelijkheid voor journalist en publiek om makkelijk in contact te komen en meningen uit te wisselen. Maatschappelijke thema’s worden op Twitter vaak besproken en bediscussieerd. Het thema ‘migratie’ is vanaf de zomer van 2015 sterk vertegenwoordigd op de publieke en nieuwsagenda, en roept ook op Twitter veel reacties van gebruikers op. Voor dit onderzoek zijn de tweets van elf Nederlandse journalisten die berichten over migratie geanalyseerd, evenals de reacties die zij krijgen op Twitter. Vervolgens zijn deze elf journalisten geïnterviewd over hoe zij omgaan met de verschillende soorten reacties, of de journalisten deze tweets nuttig achten en of de tweets gebruikt worden voor het journalistieke werk. Dit verkennende onderzoek brengt daarmee twee zaken in kaart: enerzijds categoriseert het de soort reacties die journalisten die berichten over migratie krijgen op Twitter, anderzijds categoriseert dit onderzoek de manier waarop deze journalisten omgaan met Twitterreacties.Show less
The advent of new technologies is continually changing the dynamics of political communication, making social media (especially Twitter) a direct linkage between politicians and the public,...Show moreThe advent of new technologies is continually changing the dynamics of political communication, making social media (especially Twitter) a direct linkage between politicians and the public, different from, for instance, TV interviews. Thus, it is generally believed that parties can take advantage of these new channels to spread their messages, and populist Eurosceptic parties are particularly expected to utilize them as a way to expand their support and visibility within the political field. Given this, further considerations could be raised on how these parties use social media. While some may argue that social media acts only as a complementary platform to maximize the reach of proposals, many scholars have pointed out that these parties use social media to make their discourse even more colloquial, mobilizing and radical. The research question to be addressed is: what is the discursive strategy of populist Eurosceptic parties on Twitter compared to the one on TV interviews?Show less