Even though the international system is changing, hegemonic countries, such as the United States, and key international forums have appeared to hold on to more traditional power dynamics in order...Show moreEven though the international system is changing, hegemonic countries, such as the United States, and key international forums have appeared to hold on to more traditional power dynamics in order to maintain their power positions. This has made it more difficult for Latin America as a region, and its individual countries, to become completely independent, economically and politically, from foreign actors. However, since the start of the 21st century, a new kind of regionalism has been established in Latin America described by some as ‘post-hegemonic’ and ‘post-neoliberal’ regionalism. The Union of South American Nations or la Unión de Naciones Suramericanas (UNASUR) has been one of the most recent regional organisations in Latin America which appears to have been incorporated in this new wave of regionalism.Show less
In Uruguay is sinds 10 december 2013 de drug Cannabis sativa, onder het bewind van president José Mujica, gelegaliseerd. Volgens de nieuwe wet mogen gebruikers van 18 jaar en ouder daar 40 gram...Show moreIn Uruguay is sinds 10 december 2013 de drug Cannabis sativa, onder het bewind van president José Mujica, gelegaliseerd. Volgens de nieuwe wet mogen gebruikers van 18 jaar en ouder daar 40 gram Cannabis sativa kopen in door de staat aangewezen winkels. Gebruikers mogen thuis tot zes planten telen en verenigingen mogen tot 90 planten per jaar telen en oogsten. Voorstanders van deze nieuwe wetgeving op het gebied van Cannabis Sativa zijn van mening dat de gereguleerde teelt en handel van deze drug zal helpen de georganiseerde misdaad te bestrijden. De Verenigde Naties kijken anders aan tegen de decriminalisering en regulering van Cannabis sativa in Uruguay; door het ondertekenen van de 1961 Single Convention on Narcotic Drugs door alle VN‐lidstaten moet deze drug als onomstotelijk illegaal worden beschouwt. De VN heeft niet alleen kritiek op de gezondheidsrisico’s van deze drug, zoals verslaving en geheugenproblemen, maar vooral op de illegaliteit als zodanig. De 1961 Single Convention on Narcotic Drugs is door alle VN‐lidstaten getekend en het is daarbij niet toegestaan zomaar unilateraal een drug te legaliseren; dit wordt gezien als een overtreding. De VN dreigt daarbij ook met sancties tegen Uruguay, maar kan deze niet opleggen door legale restricties. UNASUR probeert de VN ook te nuanceren in de vijandelijke houding die de VN aanneemt. Het beeld dat wordt geschetst door UNASUR en de VN van het nationale imago van Uruguay is overwegend negatief. Echter, door het feit dat alle UNASUR landen overwegend positief zijn, vindt dit negatieve beeld vooral plaats buiten de Latijns‐Amerikaanse regio. Het beeld dat door de Argentijnse kranten Clarín, La Nación en Página 12 in de media wordt geschetst van het nationale imago van Uruguay is overwegend positief. Uit deze kranten komt veel positief en neutraal commentaar naar voren. Zo wordt er geschreven dat Argentijnse bedrijven erover denken om Cannabis sativa te gaan produceren voor Uruguay en wordt er gespeculeerd dat Argentinië mogelijk het tweede land kan zijn dat deze drug gaat decriminaliseren. In deze kranten komen veel positieve woorden naar voren, zoals ‘la otra cara de la guerra’, ‘la hora de empezar a escuchar’, ‘otros caminos posibles’. Deze titels suggereren dat Argentinië mogelijk ook aan het kijken is naar alternatieven zoals decriminalisering en dat zij de legalisering van de drug in Uruguay ook zien als een sociaal experiment, zoals UNASUR. De negatieve kritiek kwam uit een andere hoek; de Uruguayaanse krant El País geeft aan dat zowel Argentinië als Brazilië bang zijn voor een spillover van Cannabis sativa over de grenzen.Show less
Advanced master thesis | Political Science (Advanced Master)
open access
UNASUR currently represents one of the most promising regionalization projects currently taking place. One of its unique characteristics is the high level of security sector integration that has...Show moreUNASUR currently represents one of the most promising regionalization projects currently taking place. One of its unique characteristics is the high level of security sector integration that has already taken place in the short few years since its inception. This is particularly interesting as it is in stark contrast with the security sector regionalization of Europe. Despite its much longer history of regionalization, European security sector integration is still fragmented into many different organizations with overlapping goals, and whose members often include countries outside the European boarder. In the face of this apparent success in its regionalist ambitions, one can not help but question: What is the logic behind South American security sector regionalism under UNASUR? Furthermore, how and why does its regionalists efforts differ from those of the EU? Through an analysis of how Regional Security Complex Theory, New Regionalism Approach, and Post-Hegemonic Regionalism interpret both the genesis and functionality of UNASUR, one is able to find some important insights with regards to South America’s security sector integration. Geographically contingent security concerns, intensified by the impacts of globalization, has lead South American states to pursuit a unique security arrangement, which rejects the neoliberal orthodoxy and the hegemonic presence of the United States. Unlike Europe, South America’s security complex does not overlap with other regions and, most importantly, does not include the presence of the United Sates. Furthermore, Europe has carried over many of its Cold War era security mechanisms, in large part due to its embrace of the Washington Consensus and the neoliberal economic orthodoxy. This analysis addresses the broader issues regarding the transferability of theoretical approaches across different regions, but perhaps more interestingly it hints at the potential for the wider security regionalization of the Americas, and whether it will seek to align with, or reject the presence of the US hegemon.Show less