Dit adviesrapport richt zich op het onderzoek naar de werkzame elementen van OBIC-Ouderbegeleiding (OBIC), een interventie die zich nog in de beginfase bevindt. Het doel is om een advies op te...Show moreDit adviesrapport richt zich op het onderzoek naar de werkzame elementen van OBIC-Ouderbegeleiding (OBIC), een interventie die zich nog in de beginfase bevindt. Het doel is om een advies op te stellen dat bijdraagt aan de verbetering van OBIC, met als uiteindelijk doel gezinnen zo goed en passend mogelijk te ondersteunen bij hun problematiek middels deze interventie. De data is verzameld door middel van een literatuurstudie naar emotieregulatie, zelfcompassie en mindful parenting en door middel van twee online focusgroepen. In de literatuurstudie worden de drie belangrijkste onderliggende concepten van OBIC onderzocht. Daarbij is gekeken naar wat bekend is over deze concepten, én hoe de bevindingen van de literatuurstudie kunnen bijdragen aan een wetenschappelijke onderbouwing van OBIC. Daarnaast hebben twee focusgroepen plaatsgevonden waarin trainers van OBIC (n=5) werd gevraagd naar welke elementen van OBIC (oefeningen, opzet etc.) volgens hen toepasbaar en bruikbaar waren in de praktijk en welke niet. Uit het literatuuronderzoek is gebleken dat een goede beheersing van emotieregulatie, zelfcompassie en mindful parenting leidt tot een verbetering van de ouder-kind relatie en het welzijn van de ouder. Ook leidt een goede beheersing van deze concepten tot een afname van probleemgedrag van het kind. Tijdens de focusgroepen kwam naar voren dat de trainers een aantal elementen als bruikbaar en toepasbaar ervaren, zoals het Genogram en Poppetje positief & Poppetje negatief, maar ook een aantal niet/minder. De belangrijkste elementen die hierbij genoemd werden, waren de Diagnostische imaginaties en de opbouw van OBIC. Concluderend, volgens de OBIC-trainers en de literatuur bevat de OBIC een aantal werkzame elementen. De Diagnostische imaginatie wordt als bruikbaar gezien door de diepgang die hiermee bereikt wordt bij ouders. In de Diagnostische imaginatie wordt gewerkt aan een hogere zelfcompassie en mindful parenting. Daarnaast wordt het Genogram door trainers als bruikbaar en toepasbaar gezien doordat het op een snelle en duidelijke manier inzicht in het familiesysteem geeft. Ook met het Genogram wordt gewerkt aan zelfcompassie en mindful parenting. Verder werd het Poppetje-positief/Poppetje-negatief ook benoemd als werkzaam element. Dit is ook waardevol volgens de literatuur, want bij dit element wordt gewerkt aan emotieregulatie. Ook is uit het empirisch onderzoek gebleken dat de trainers de elementen Vijf-vragen methode en de Video van Shark Music werkzame elementen vinden. De elementen Brief aan je ouders, de Zon en de Piramide werden daarentegen als niet werkzaam gezien. Dit geldt ook voor de video's in de online omgeving door de lange duur hiervan. Op basis hiervan is een advies opgesteld betreffende de informatiestroom naar de trainers, een duidelijk stappenplan van OBIC voor de trainers, het inkorten van video’s, een community opbouwen en het inkorten van OBIC en Diagnostische imaginaties. Met bovenstaande aanpassingen wordt verwacht dat het gebruik van OBIC toegankelijker is voor de trainers en het hierdoor vaker gebruikt zal worden.Show less
Anna Croiset van der Kop was the first Dutch slavicist. In Russia she was a well-known and celebrated scientist. To the Dutch academic world, however, she was a relatively unknown outsider . Around...Show moreAnna Croiset van der Kop was the first Dutch slavicist. In Russia she was a well-known and celebrated scientist. To the Dutch academic world, however, she was a relatively unknown outsider . Around 1910 she tried to become the first female Dutch professor at Leiden University. She and her supporters managed to secure the endowment for the professorship, but the title was bestowed on someone else. This thesis tries to explain why Croiset van der Kop was so successfull in Russia, but failed to reach her ultimate goal in the Netherlands. This is a story about women's history in the Netherlands and Russia and about the different in- and exclusion mechanisms in the Russian and Dutch academic world.Show less
Na de sluiting van de Leidse Universiteit in november 1940 als gevolg van protesten tegen de Duitse anti-Joodse maatregelen, probeerden de nationaalsocialisten de universiteit vervolgens weer te...Show moreNa de sluiting van de Leidse Universiteit in november 1940 als gevolg van protesten tegen de Duitse anti-Joodse maatregelen, probeerden de nationaalsocialisten de universiteit vervolgens weer te heropenen. Diverse pogingen werden ondernomen om de Leidse Universiteit als nationaalsocialistische universiteit te heropenen. Ondanks steun van de NSB kwam er van een nationaalsocialistisch georiënteerde heropening niets terecht. Waarom mislukte nazificatie van de Leidse Universiteit?Show less