Het huidige onderzoek richt zich op het valideren van de vragenlijst ‘Vervolgonderzoek bij kwetsbare cliënten met complexe zorgvragen’. Tevens is er gekeken naar relaties tussen de variabelen uit...Show moreHet huidige onderzoek richt zich op het valideren van de vragenlijst ‘Vervolgonderzoek bij kwetsbare cliënten met complexe zorgvragen’. Tevens is er gekeken naar relaties tussen de variabelen uit de vragenlijst. Om de relaties binnen de vragenlijst vast te stellen is de vragenlijst ingevuld door gedragskundigen. De steekproef bestond uit 29 cliënten van Ipse de Bruggen met een VG ZZP 6 (6,9%) of VG ZZP 7 (93,1%). Van de cliënten was 51,7% vrouw. De gemiddelde leeftijd was 40.04 jaar (SD = 17.29). De cliënten hadden een lichte (10,3%), matige (44,8%), ernstige (37,9%) of zeer ernstige (6,9%) verstandelijke beperking. Ook hebben er twee artsen en acht gedragskundigen deelgenomen aan een telefonisch interview om de validiteit van de vragenlijst vast te kunnen stellen. De inschatting van de gedragskundige over de situatie van de cliënt bleek realistisch te zijn en er is een inzicht verkregen in de factoren die een belangrijke rol spelen in dit oordeel. Daarnaast is een inzicht verkregen in relaties tussen de inclusievragen en vergelijkbare vragen uit de vragenlijst. Twee van de zes inclusievragen bleken volledig gerelateerd aan vergelijkbare vragen uit de vragenlijst. Eén inclusievraag bleek niet volledig gerelateerd aan de vergelijkbare vragen in de vragenlijst. Er waren ook inclusievragen waarvoor er geen vergelijkbare vragen in de vragenlijst stonden, maar wel vragen op het zelfde gebied. Hieruit zijn ook een aantal mogelijke interessante relaties gebleken. Ook zijn er relaties gebleken tussen een aantal van de overige variabelen in de vragenlijst, wat weer nieuwe inzichten voor deze doelgroep oplevert. De vragenlijst is echter geen valide meetinstrument gebleken. Er werd niet voldaan aan de inhouds- en indruksvaliditeit. Op basis van het onderzoek konden wel vele aanbevelingen geformuleerd worden om de vragenlijst te kunnen verbeteren. Het huidige onderzoek levert een bijdrage aan het ontwikkelen van een geschikte vragenlijst om kwetsbare cliënten en het handelen rondom onvrijwillige zorg zo compleet mogelijk in beeld te kunnen brengen. Dit is een belangrijk element binnen de professionalisering van de zorg aan cliënten met een VG ZZP 6/7. Met behulp van de vragenlijst is het mogelijk om de groep cliënten, welke leven onder onacceptabele condities wat betreft de vrijheidsbeperkende maatregelen, op te sporen, in beeld te brengen en te volgen in de tijd. Het onderzoek is dan ook een eerste stap in het kunnen bewerkstelligen van een toename in de kwaliteit van bestaan van deze kwetsbare cliënten.Show less
Goede ondersteuning van de cliënt is van belang voor een goede kwaliteit van leven/bestaan. Maar hoe weet je welke variabelen in de ondersteuningscontext ervoor zorgen dat de kwaliteit van leven...Show moreGoede ondersteuning van de cliënt is van belang voor een goede kwaliteit van leven/bestaan. Maar hoe weet je welke variabelen in de ondersteuningscontext ervoor zorgen dat de kwaliteit van leven van de cliënt verbeterd? In deze scriptie wordt getracht te komen tot variabelen die van belang zijn in de ondersteuningscontext van cliënten met een VG ZZP 6 of VG ZZP 7 die verblijven binnen Ipse de Bruggen. De Delphi methode is gebruikt om tot belangrijke contextvariabelen te komen met behulp van de meningen van twee panels. Een panel met experts voornamelijk op basis van kennis van de ondersteuning van cliënten met een VG ZZP 6 of 7 zoals managers, gedragskundigen, arts en paramedici. En een panel met experts voornamelijk op basis van praktijkervaring met het ondersteunen van cliënten met een VG ZZP 6 of 7, bestaande uit persoonlijk begeleiders, wettelijk vertegenwoordigers/familieleden en cliënten zelf. De Delhi bestond uit twee ronden gevolgd door een clustering van de items in de projectgroep van het overkoepelende onderzoek. De in ronde 1 door de 19 participanten genoemde belangrijke variabelen zijn samengevoegd per panel tot een 89 en 66 items tellende vragenlijst voor ronde 2. Geen van de items in de vragenlijst werd als gemiddeld onbelangrijk voor de ondersteuning gescoord. De 155 items zijn geclusterd onder negen onderwerpen. Relatie cliënt-begeleider, veiligheid team, visie, volwaardig burgerschap, medisch, faciliteiten, huisvesting, management en organisatie zorgproces en kennis en vaardigheden/competenties begeleiders. Bij deze clustering zijn de dubbele items samengevoegd, zodat er uiteindelijk 103 items onder de 9 factoren over zijn gebleven. Deze negen onderwerpen dienen volgens de panelleden aanwezig te zijn om goede ondersteuning te kunnen bieden. Met deze Delphi is de eerste stap gemaakt om te komen tot variabelen waarmee de kwaliteit van ondersteuning in kaart gebracht kan worden. De volgende stap is het operationaliseren van de variabelen om te komen tot concrete indicatoren voor het meten van de kwaliteit van de ondersteuningscontext.Show less