Villa’s waren een opvallend onderdeel van het landschap van Italië [jdens en rondom de Romeinse periode. Door te kijken naar de opkomst van villa’s in een gebied wat bekend staat als ruraal en...Show moreVilla’s waren een opvallend onderdeel van het landschap van Italië [jdens en rondom de Romeinse periode. Door te kijken naar de opkomst van villa’s in een gebied wat bekend staat als ruraal en niet-Romeins is het mogelijk om meer inzicht te krijgen in de vorming landschap na Romeinse overheersing. De Italiaanse provincie Molise was onderdeel van Samnium in de tweede helg van het eerste millennium v.Chr. Samnieten staan voornamelijk bekend om hun lange verzet tegen de Romeinen. Vanwege dit verzet hielden zij zich over het algemeen ook ver van de Romeinse invloeden. In deze studie wordt gekeken naar de ontwikkeling van rurale structuren in het landschap van Molise met een nadruk op villa’s. Kunnen de rurale structuren in Molise bijdragen aan de vraag of villa’s een Romeinse invloed zijn of deel zijn van algemene ontwikkelingen? Is er sprake van een villalandschap of zijn er in het landschap voornamelijk boerderijen? Verschilt het landschap in Molise met een villalandschap zoals in Tyrrheens Midden-Italië? Om deze vragen te beantwoorden is het eerst nodig om een duidelijk beeld te krijgen van een villa. De verschillende aspecten van villa onderzoek worden besproken door te kijken naar de villa in Klassieke teksten, archeologie en topografie. Door te kijken naar de verschillende villa’s die gevonden zijn in de Molise wordt er een beeld verkregen van het landschap en in een analyse van de villa’s wordt er gekeken hoe deze villa’s passen binnen het algemene beeld van villa’s en welke bijzonderheden er zijn op te merken met betrekking tot villastructuren in Samnium.Show less
This thesis looks at changes in landholding patterns in the age of Sulla. While most studies on landholding patterns focus on the second century B.C., the author argues that the first century B.C....Show moreThis thesis looks at changes in landholding patterns in the age of Sulla. While most studies on landholding patterns focus on the second century B.C., the author argues that the first century B.C. is deserving of more scholarly attention since many big changes occur in this period. The author discusses Sulla’s colonization programme and the proscriptions in order to determine the effect of these measures on landholding patterns in Italy. Specifically, this thesis seeks to help illuminate the reasons behind the veritable explosion of villa-buildings after the age of Sulla. This study offers up a reassessment of the colonization programme and argues that the programme was conducted on a much smaller scale than is often thought. The overall impact of the programme is also far less significant than often assumed. It is argued that the proscriptions had a far larger impact on landholding patterns. The author argues that it was the proscriptions, and not the colonization programme, that is likely to have led to an increase in villa-buildings.Show less
In deze scriptie worden twee frescoportretten vergeleken van dezelfde jonge vrouw, Giovanna degli Albizzi; daarbij vormt het verschil in haar kleding het onderwerp van onderzoek. De opdrachten tot...Show moreIn deze scriptie worden twee frescoportretten vergeleken van dezelfde jonge vrouw, Giovanna degli Albizzi; daarbij vormt het verschil in haar kleding het onderwerp van onderzoek. De opdrachten tot deze twee fresco’s werden gegeven door Giovanni Tornabuoni. Het ene fresco is geschilderd door Ghirlandaio en bevindt zich in de Tornabuoni kapel. Het andere werk is toegeschreven aan Botticelli en werd in de negentiende eeuw ontdekt in de Villa tornabuoni. Het onderscheid in kleding heeft wellicht te maken met de functie van deze twee fresco’s en de locaties ervan: de één bevindt zich in een kapel, de ander in een villa. Het zou logisch zijn dat de kleding hiermee in overeenstemming is. De vraag is echter juist waarom de kleding in de kapel er veel uitbundiger uit ziet. Door de kleding te analyseren wordt duidelijk dat deze een signaalfunctie heeft. In de villa is Giovanna uitgebeeld als een jong getrouwde vrouw, herkenbaar aan de witte cintura. Deze scène is te interpreteren als een voorstelling van een jonge vrouw die geïntroduceerd wordt als net gehuwd en daarmee herinnerd wordt aan haar huwelijkse deugden. Het thema van het werk is passend voor een privévertrek in een villa, bestemd voor het jonge huwelijkspaar. In het geval van het portret in de kapel is naar een verklaring gezocht voor de rijkversierde kleding van Giovanna. In dit portret draagt zij een giornea met een rijk dessin, bestaande uit zonnen en arenden. Zoals gesteld, kan dit dessin geïnterpreteerd worden als een verbintenis tussen twee families, de zon voor de Albizzi, de arend voor de Tornabuoni. Desondanks blijft de vraag waarom Giovanna juist in de kapel overdadig gekleed is, omdat het onduidelijk is voor wie dit bedoeld was. In dit onderzoek wordt verondersteld dat de weelderige kleding van Giovanna mogelijk bedoeld was om de aanschouwer te imponeren. De kleding kan gezien worden als een bevestiging dat meerdere mensen toegang hebben gehad tot deze kapel en wie dit precies zijn geweest, of dit voor iedereen toegankelijk was, zal wellicht blijken als er meer onderzoek wordt uitgevoerd naar dit onderwerp.Show less