This thesis addresses these problems regarding collective decision-making in democracy, analyses the solution epistocracy provides, and argues that the solution proposed by epistocracy is not...Show moreThis thesis addresses these problems regarding collective decision-making in democracy, analyses the solution epistocracy provides, and argues that the solution proposed by epistocracy is not enough to create competent political individuals. Furthermore, I provide one possible solution for overcoming these problems with a political system based on multiple essential political virtues – a virtuecracy. This project consists of research on how and which political virtues can create and support a conception of a political citizen and voter that is competent enough to fill in the ‘virtue’ gap that Jason Brennan’s epistocracy creates.Show less
Abstract in Dutch: In de negentiende eeuw speelden (wetenschappelijke) deugden een grote rol in het leven van wetenschappers zoals de kerkhistoricus Johannes Gerardus Rijk Acquoy en de Historicus...Show moreAbstract in Dutch: In de negentiende eeuw speelden (wetenschappelijke) deugden een grote rol in het leven van wetenschappers zoals de kerkhistoricus Johannes Gerardus Rijk Acquoy en de Historicus Robert Fruin. Deugden zoals onpartijdigheid, waarheidsliefde en ijver golden als belangrijke karaktereigenschappen en werden door leerlingen en collega’s geroemd, onder andere in necrologieën. Deze deugden droegen bij aan de vorming van de geesteswetenschappen in de negentiende eeuw omdat zij een kader vormden waarin wetenschappers houvast vonden terwijl de manier waarop zij werkten veranderde. Het cultiveren van bepaalde (epistemische) deugden stelde hen er toe in staat als waardevolle wetenschappers te functioneren. De scriptie onderzoekt welk ideaalbeeld van Fruin en Acquoy hun deugden, epistemisch, moreel, politiek en anders, er gevonden kan worden in de necrologieën geschreven door hun collega’s en leerlingen kort na hun overlijden en wát dit zegt over manier waarop we de functie van deze verschillende deugden, epistemisch en anders, zien binnen de wetenschappelijke wereld van de geesteswetenschappen in de tweede helft van de negentiende eeuw. In tegenstelling tot Herman Paul zijn suggestie dat deugden als onpartijdigheid, waarheidsliefde en ijver deel uitmaakten van een geleerdenethos, stelt deze scriptie dat de geleerde deugden niet alleen in wetenschappelijke context functioneerden, maar ook en juist, werden ingezet buiten die context. De scriptie stelt bovendien dat deze deugden, die zo’n belangrijke plaats innamen in de verwetenschappelijking van de geesteswetenschappen, niet alleen buiten een wetenschappelijke context functioneerden maar daar mogelijkerwijs ook oorspronkelijk gecultiveerd waren; in de burgerlijke wereld van de negentiende eeuw.Show less