En 1761, le fanatisme religieux cause l'exécution d'un homme innocent, Jean Calas. Voltaire commence la rédaction du Traité sur la Tolérance; il vise la réhabilitation du mort, mais il veut aussi...Show moreEn 1761, le fanatisme religieux cause l'exécution d'un homme innocent, Jean Calas. Voltaire commence la rédaction du Traité sur la Tolérance; il vise la réhabilitation du mort, mais il veut aussi montrer à son lecteur l'absurdité du fanatisme et de l'intolérance. En 1765, la réhabilitation de Jean Calas et accomplie. Nous explorerons de quelle manière, par sa rhétorique, Voltaire a reussi à convaincre son lecteur et si l'ouvrage est encore actuel, parce que le fanatisme existe toujours. Nous remarquerons qu'après les attentats contre Charlie Hebdo en janvier 2015, les idées de Voltaire, surtout celles sur la tolérance, sont devenus d'une actualité brûlante une fois de plus.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Veroudering is in de Westerse wereld een steeds prangender vraagstuk geworden door de demografische transitie en de vergrijzing die daarbij gepaard gaat. Dat komt onder andere tot uiting in...Show moreVeroudering is in de Westerse wereld een steeds prangender vraagstuk geworden door de demografische transitie en de vergrijzing die daarbij gepaard gaat. Dat komt onder andere tot uiting in verwantschap, verzorging en leeftijdsdiscriminatie bij ouderen. Deze scriptie gaat in op de implicaties van de vergrijzing bij deze onderwerpen en analyseert deze aan de hand van Voltaire. Voltaire wordt door zijn verdiensten na zijn 50ste levensjaar 'supersenior' genoemd door Steenhuis, wat vragen oproept over de ouderen in Westerse maatschappijen zoals: zijn ouderen nu even vitaal als Voltaire of is de negatieve stereotypering van ouderen als gebrekkig vooral juist? Het antwoord op deze vraag en andere vragen over de werkelijkheid van de ouderen in Westerse maatschappijen wordt aan de hand van de uitvoering van zorg in deze maatschappijen geformuleerd. Met de veroudering in Westerse landen is de uitvoering van zorg immers tegelijkertijd in een familiarisatie-defamiliarisatie continuüm en in een debat tussen fysieke en sociale kenmerken van ouderen terecht gekomen. Dat is in de praktijk te zien in de formele en informele zorg. Bij formele zorg ligt er een nadruk op defamiliarisatie en fysieke kenmerken van ouderen, terwijl de informele zorg een focus heeft op familiarisatie en sociale kenmerken van ouderen. Uiteindelijk blijkt het vanuit een sociaal perspectief te draaien om de participatie van ouderen in de maatschappij. Het beleid van Westerse samenlevingen, en daarmee de uitvoering van zorg, zal zich verder moeten aanpassen aan de groeiende groep ouderen en een de veranderingen die in andere aspecten van de maatschappijen plaatsvinden, zodat deze participatie mogelijk wordt. De vergrijzing kan zodoende een meer positief dan negatief gegeven worden voor zowel de maatschappij als het individu.Show less
Perfectie is eigenlijk perfectionering. Het betreft een gang naar een steeds grotere vervolmaking. Dit impliceert dat je weet waar de perfectionering naar toe moet. Deze gedachte aan perfectie...Show morePerfectie is eigenlijk perfectionering. Het betreft een gang naar een steeds grotere vervolmaking. Dit impliceert dat je weet waar de perfectionering naar toe moet. Deze gedachte aan perfectie heeft zijn sporen achter gelaten in het humanisme. In het humanisme zie je almaar het idee terugkomen dat je kunt zeggen: “dit is echt menselijke, en dit niet”, “dit is hoe de natuur het met ons voor heeft” en “dit is de richting waar de mens naartoe moet”. Het humanisme veronderstelt te weten wat de mens is en de richting waarop hij zich dient te perfectioneren. Deze scriptie onderzoekt hoe de gedachte aan perfectionering speelt in de Nieuwe Tijd en wat de implicaties daarvan zijn voor het humanisme.Show less
Voltaire parle dans son livre « Lettres philosophiques » de plusieurs aspects de la culture anglaise, entre autres du domaine des lettres. C’est le sujet de ce mémoire. La question centrale est ...Show moreVoltaire parle dans son livre « Lettres philosophiques » de plusieurs aspects de la culture anglaise, entre autres du domaine des lettres. C’est le sujet de ce mémoire. La question centrale est "Quels sont les objectifs de Voltaire dans ses lettres sur la littérature anglaise ?". D’abord est expliqué pourquoi Voltaire est allé en Angleterre. Dans ce pays il a découvert la littérature par le théâtre et par le contact qu’il avait avec des auteurs anglais. Ensuite sont démontrés les buts que Voltaire avait avec ces lettres. Tout d’abord, il voulait faire connaître aux Français la littérature anglaise. Voltaire a fait cela en évoquant de grands auteurs et les ouvrages clés de la littérature anglaise. Il a utilisé plusieurs procédés stylistiques pour les mettre en valeur. Dans son livre, il voulait aussi faire passer ses idées, qui sont liées à la société et le domaine des lettres. Il estime que la position sociale des écrivains est meilleure en Angleterre. Pourtant, il aime mieux les institutions en faveur des sciences et des beaux arts de la France. Pour finir, il critique la religion dans ses lettres, surtout dans ses traductions.Show less